Sök ikon
Breakit logo

Skulle “Copy Nothing” – så red Carl Pei på Jaguars PR-våg

Artikel bild
Carl Pei, grundare av Nothing. Foto: Press/skärmdump

Ingen (?) kan ha missat att det flotta bilmärket Jaguar bytt image. Men den nya sloganen “Copy Nothing” gav inte bara eko världen över. Den blev ett ypperligt tillfälle för Carl Pei och hans mobiltillverkare Nothing att göra succéartad tillbakakaka.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Carl Peis Apple-utmanare Nothing fick en snilleblixt när det anrika bilbolaget Jaguar häromdagen avslöjade en rejäl varumärkesmakeover, vilket väckte stor uppmärksamhet. Reklamfilmen med människor i färgglada futuristiska kläder (inga bilar reds. anm.) innehöll den färska sloganen “Copy Nothing”, kopiera ingen alltså. Roligt om man driver ett bolag som heter Nothing, helt klart. Mobiltillverkaren låg inte på latsidan efter en sådan öppning, vilket Carl Pei skriver om på Linkedin. 

“Så vad händer när någon vill kopiera Nothing? Vårt sociala medier-team engagerade sig så klart snabbt genom att ändra vår logotyp till Jaguars och vår beskrivning till ‘kopiera Jaguar’”, skriver han. 

Snilleblixt är ingen överdrift. Enligt Carl Pei fick Nothing en hel del publicitet av upptåget, 10 miljoner visningar och 210.000 likes på X. 

Vad Jaguar säger om responsen är inte känt. 

LÄS ÄVEN: Carl Pei stoppar distansarbete på Nothing: "Ett företag för vuxna"

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer