Bluffmakare som ringer för att lura äldre har blivit ett allt större problem i samhället. Tidigare i år granskade SVT:s Uppdrag granskning bedragarnas metoder och svenska börsbolaget Truecaller har byggt mycket av sin affärsidé på att vi ska slippa få lurendrejare i luren.
Men som allt annat utvecklas även metoderna för att sätta stopp för bedrägerierna och självklart kan AI användas för att få bukt med problemet.
Den brittiska telekomoperatören O2 har kommit på en synnerligen kreativ och rolig idé för att stoppa bedragarna. Bolaget har tagit fram en artificiell intelligens som fått namnet Daisy och utsett den till “chef för bedrägeribekämpning”.
Vad är då Daisy? Jo, det är en AI-mormor skulle man kunna säga vars uppgift är att hålla igång samtalet med bedragaren så länge som möjligt. Uppdraget som hon har fått är att låtsas vara en perfekt måltavla för en bedragare, men istället slösa bort brottslingens tid. Om man misstänker att man är utsatt för en bedragare kan man helt enkelt koppla vidare sitt samtal till Daisy, och på så sätt få en liten hämnd på de som försöker lura en.