Det här är veckan då de med bra framförhållning lyckas göra alla sina julklappsinköp. Under Black Week är internet och alla andra annonsplatser nedlusade med erbjudanden om stora rabatter på allt möjligt.
Men trots att det inte går att vakna på morgonen utan att ha fått ett mejl eller ett sms om “den bästa dealen” är det faktiskt många e-handlare som helt skippar att vara med i rearacet. Iallafall enligt en undersökning som Svea Bank har genomfört bland över 400 e-handlare.
Den visar att 40 procent av e-handlarna har valt att inte delta i Black Friday, crescendot som avslutar veckan. Det är fler än de 35 procent som uppger att de kommer att ha erbjudanden under dagen. Resterande visste inte om de skulle vara med.
Stora rabatter innebär naturligtvis mindre pengar in på kontot och den främsta anledningen som handlarna uppger för att inte vara med är just lönsamhet.
“Black Friday har gått från att vara en av årets största shoppingfester till att bli ett svårt dilemma för både e-handlare och konsumenter”, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digital handel på Svea Bank i ett pressmeddelande.
“Flera e-handlare har svårt att hitta lönsamhet i att delta, men känner sig ändå pressade att haka på tåget.”
Över 40 procent av e-handlarna uppger att det är lönsamheten som är anledningen till att de inte är med i shoppingfesten. Men det finns också en annan stor anledning.
“Den ökande medvetenheten kring konsumtionens negativa klimatpåverkan gör att många anser att det inte längre är försvarbart att bidra till överkonsumtion”, säger Emma Lindgren.
35 procent av de svarande säger att det är av etiska eller hållbarhetsskäl som de inte tar möjligheten och är med.
För det verkar ändå vara en möjlighet.
Av de som var med på Black Friday förra året svarar e-handlarna att de fick många positiva effekter. Ökad försäljning, nya kunder och merförsäljning av varor som inte var nedsatta i pris toppar listan över effekter.
“För att uppnå dessa positiva effekter krävs en genomarbetad analys och strategi kring vilka erbjudanden som är hållbara på längre sikt, hur det ska marknadsföras och vilka kunder som bör prioriteras”, säger Emma Lindgren.
“I vissa fall kanske analysen mynnar ut i att ni inte ska ha något erbjudande alls och då är det viktigt att ha tillförsikt i det beslutet och inte låta sig påverkas av vare sig grupptryck eller antagna förväntningar.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.