Det var intensiva dagar för Northvolt i förra veckan. I torsdags ansökte det krisande batteirbolaget om rekonstruktion i USA, en så kallad Chapter 11, för att ge mer tid och möjlighet till finansiering. En dag senare meddelade medgrundaren och vd:n Peter Carlsson att han lämnar sin post. Han sitter kvar i styrelsen och kliver in i en roll som rådgivare.
I söndags var Peter Carlsson med i Agenda i SVT. Och då fick han bland annat frågan om huruvida det kan bli rekonstruktion även i Sverige. Peter Carlsson säger att det inte är något som företaget har beslutat om men som svar på när det skulle kunna vara aktuellt sa han:
”Kanske en eller ett par månader senare.”
Den avgående vd:n pressas också om produktionen, kärnan i Northvolts kris. Bolaget måste öka sin produktion markant för att visa svarta siffror.
”Realistiskt så kommer det att dröja till 2026 innan vi kommer att vara lönsamma.”
Han säger att det är inget snack om saken att Northvolt ligger efter i sin plan och medger att bolaget missbedömde komplexiteten i att sätta upp en så stor fabrik som den i Skellefteå och ta in så mycket ny personal. Det säger han efter att Northvolt i somras drog i handbromsen för ytterligare fabriker i Tyskland och Kanada.
Hur realistiska är då Northvolts ambitioner på längre sikt?
Där ställs Peter Carlsson mot väggen. Det finns redan asiatiska aktörer, både kinesiska och koreanska, som kan producera batterier till lägre priser och som bygger fabriker i Europa. BMW, som gav upp på Northvolt, har vänt sig till Samsung till exempel.
Peter Carlsson säger att Northvolts batterier är lika bra eller bättre än de asiatiska konkurrenterna.
”I grund och botten så är det produkten och prestandan som produkten har”, säger Peter Carlsson och pekar på att klimatavtrycket är en tredjedel så stort som en motsvarande kinesisk eller koreansk leverantör och att de i slutet av årtiondet kommer få ner den siffran till en tiondel.
Peter Carlssons privata bolag har tjänat 172 miljoner kronor på försäljning av Northvolt-aktier, vilket ger honom en mjuklandning. Andra ser ut att förlora sina investeringar eller har flyttat till Skellefteå på att bygga upp sitt liv och sin karriär där. Peter Carlsson medger att bolaget borde ha flaggat tidigare.
”Vi borde ha bromsat tidigare och det tar jag på mig.”