Om mindre än en månad är det över. Men fram till dess är tanken att varje middagssittning ska bli en unik upplevelse med musik, visuella element, lasrar (!), UV-ljus och åtta enorma skärmar, allt i harmoni. Pop up restaurangen heter Oddnorm och har enligt uppgifter till Breakit blivit en av techbranschens nya hot spots.
Vi ringde upp Julia Anjou, medgrundare och kreativ chef på den kreativa hubben Doubble Space, för att veta mer om pop up-restaurangen i Stockholm som säljer biljetter för cirka 4000 kronor styck.
"Det är en ny nivå av att jobba hårt, men det är också överlägset det roligaste jag någonsin gjort”, säger hon när hon får en stund över. Hela teamet har den senaste tiden snittat 16-timmarsdagar."
Med pop up-satsningen så kan hon kombinera alla sina erfarenheter från byråbranschen men med massor av nya utmaningar – som inkluderar hur man på nio dagar bygger ett provisoriskt restaurangkök, bar och en tekniskt maxad middagssal i en gammal industrilokal (en lokal som Julia Anjou redan hade i sina ägor). Teamet bakom Oddnorm består utöver Julia Anjou av kreativa eventbyrån No Normalcy och Östermalmskrogen Persona, samt John Scarisbrick och Linus Kaasik. Det började med en söndagsfest för att fira restaurangens jubileum och växte därifrån.
Varför landade ni i en pop up-restaurang?
"Utöver vårt starka driv att förverkliga alla våra galna idéer såg vi ett tydligt gap i restaurangbranschen – det finns inget i Sverige, kanske inte ens i Norden, som liknar det ODDNORM är. Vi ville skapa en helhetsupplevelse för alla sinnen som kombinerar lekfullhet, innovation och ett nytt sätt att tänka kring mat och dryck. En plats där du fylls på med energi, inspiration och glädje tillsammans med massor av andra likasinnade människor. Den här första månaden är dock bara början för Oddnorm, det kommer mera."
Galen budget säger du. Hur galen är den?
"Haha ja, vi bygger ju om en helt tom lokal, vilket betyder att allt från personal till bar, kök, sophantering och fettavskiljare – allt som man inte har hanterat tidigare ska in i kalkylen. Tekniken vi tar in är extremt dyr, men vi har fina partners även där."
Tekniken består bland annat av åtta enorma skärmar och riktiga lasrar som Julia Anjou varnar för är farliga om de används fel.
"Vi visste att det skulle vara en utmaning att göra något som aldrig har gjorts förut, särskilt utan externa investerare och massor av tid. Att det inte heller fanns något ramverk att luta sig mot gjorde det hela både mer spännande och kreativt, samtidigt som det krävdes en hög dos mod för att våga brösta alla risker. Där har även samarbetet och stödet från vår fastighetsägare Castellum varit väldigt betydelsefullt för att göra det möjligt."
Varför är tech och mat en bra kombination?
"Med all teknik vi har, så finns det egentligen inga gränser för hur mycket som kan skapas, men även förändras och adderas efter vi lanserat. Vi har gett varje servering och rätt ett eget uttryck och tema, både visuellt, med ljud, musik och andra överraskningar. Stämningen i rummet förändras genom den kreativa tekniken vilket gör att närvaron hos gästerna blir 100 procent här och nu", säger hon och fortsätter:
"Visst, vi alla har även ett stort intresse för klassisk konst och musik, men att få skapa en helhetsupplevelse med all denna teknik som verktyg, är så mycket roligare då det är gränslöst."
En fågel har viskat i vårt öra att tech-profilerna flockas – hur har du skapat en sådan buzz?
"Vi vill inte vara ett julbord, vi vill vara något annat. Vi vill ta med gästen på en resa där de inte blir uttråkade och maten är otrolig", säger Julia Anjou och fortsätter:
"Där går ju allt också väldigt fort och kraven på anställda, med hög konkurrens om den bästa personalen, och då vill bolagen ge den här typen av nya upplevelser."
Julia Anjou vill inte namedroppa, säga vem i techbranschen som besökt Oddnorm.
"Nej, det vill jag inte. Men vi hade en techprofil som gick omkring med lampskärm på huvudet. Man ska få känna sig fri här."
14 december är det över. Då ska Julia Anjou först ta semester och sedan fila på Oddnorms återuppståndelse. De behåller nämligen namnet och ska återkomma med en ny satsning under varumärkets flagg.