Ansökan gör det möjligt, skriver bolaget i ett pressmeddelande, för företaget att omstrukturera sina skulder, anpassa verksamheten till nuvarande kundbehov och säkra en hållbar grund för fortsatt drift.
"Detta hjälper Northvolt att implementera besluten i den strategiska översyn, som omstrukturerar verksamheten och prioriterar kundåtaganden", heter det vidare.
Bolaget skriver att det under "omorganisationen" kommer att fortsätta vara verksamt som vanligt.
"Bolaget fortsätter att leverera till kunder, samtidigt som det kan fullgöra förpliktelser mot leverantörer och utbetalning av löner till medarbetarna", skriver Northvolt som betonar att chapter 11-processen i USA skiljer sig från exempelvis ett konkurs- eller rekonstruktionsförfarande i Sverige.
"Trots utmaningar på kort sikt kommer denna åtgärd för att stärka vår kapitalstruktur att göra det möjligt för oss att fånga den fortsatta efterfrågan på marknaden för fordonselektrifiering. Vi är glada över det starka stöd vi har fått från våra befintliga långivare och våra kunder”, säger Northvolts interim-ordförande Tom Johnstone.
Noterbart är att han inte tackar bolagets ägare för stöd.
Nya pengar
Northvolt skriver vidare att processen ger bolaget tillgång till nya finansieringskällor. Det handlar om 145 miljoner dollar från vad bolaget kallar "ett säkerhetspaket" i den redan existerande finansieringen.
"Dessutom har en av Northvolts befintliga kunder åtagit sig att tillhandahålla 100 miljoner dollar i ny finansiering för att stödja Northvolts affärsverksamhet i form av så kallad DIP-finansiering, en specialiserad typ av finansiering för företag som omstruktureras genom en chapter 11-process", fortsätter Northvolt.
De här pengarna, motsvarande drygt 1 miljard kronor, kommer från Northvolts delägare och kund Scania.
”Jag kan bekräfta att det är vi som lånar ut pengar. Vi gör det för att stötta produktionen i Skellefteå och har under hela den här processen haft tät kontakt med Northvolt”, säger Scanias presschef Erik Bratthall till Dagens Industri.
Från fackligt håll har det under de senaste dagarna funnits farhågor om att de anställda inte ska få någon lön under rekonstruktionen eftersom den statliga lönegarantin inte gäller vid en sådan här process i USA.
“Vi kommer att betala lönerna, det är en del av det som händer nu. Där kan alla vara lugna”, säger Erik Zsiga, Northvolts talesperson, till Breakit.
Varför valde i ett rekonstruktionsförfarande i USA?
“Det är ett bra verktyg, dels tillgängliggörs ny finansiering och sedan kan vi fortsätta verksamheten rätt mycket som vanligt. Så styrelsen bedömde att en amerikansk chapter 11-process var det bästa alternativet”, svarar Erik Zsiga.
När flygbolaget SAS gjorde en liknande omstruktureringsprocess tidigare under året blev de befintliga ägarna mycket kraftigt utspädda.
Vad kommer hända med de befintliga ägarnas innehav i Northvolt nu?
“Det är lite för tidigt att säga. Det får processen utvisa”, säger Erik Zsiga.
Som svar på frågan om varför det är Tom Johnstone som uttalar sig i pressmeddelandet, och inte Peter Carlsson, säger Erik Zsiga att det beror på att rekonstruktionen är ett styrelsebeslut.
Men sent på torsdagskvällen uppger Dagens Industri att Peter Carlsson är på väg bort från Northvolt. Tidningen erfar att avhoppet kan bli officiellt “de närmaste dagarna”.
Omstruktureringsprocessen väntas slutföras under det första kvartalet 2025. Under den här processen kommer bolaget utvärdera förslag på nya kapitalinjektioner.
"Denna process kommer att omfatta kontakter med strategiska och finansiella investerare, samt befintliga långivare, ägare och kunder", heter det vidare.
Northvolt har lämnat in sin chapter 11-ansökan i en domstol i Texas.