Breakit har under året rapporterat om flera bolag som dragits med i den så kallade babykrisen. Senast rapporterade vi om att e-handlaren ReiRei ansökt om rekonstruktion.
Ett bolag som går mot strömmen är babybolaget Najell.
I september i år passerade företaget för första gången en omsättning på 100 miljoner kronor, uppger vd:n och medgrundaren Niklas Najafi Kristensen. Dessutom går de med vinst.
“I år landar vi på cirka 150 miljoner”, säger han.
Vuxit stadigt sedan start
Najell grundades 2012 i Lund av paret Niklas och Freja Najafi Kristensen. De största ägarna i dag är grundarna själva och företaget Baby Invest Malmö. Det bolaget kontrolleras av Erik Andersson, en privat Malmöbaserad investerare som främst fokuserar på retail.
Paret äger totalt runt 67 procent och Baby Invest i Malmö AB äger knappt 29 procent, enligt ägardatabasen Eivora.
Den första produkten som lanserades var ett multifunktionellt babynest med handtag. I dag säljs ett flertal produkter på den egna e-handeln och hos återförsäljare runt om i Europa.
Förra året omsatte Najell 87 miljoner kronor och gjorde ett plusresultat på drygt 10 miljoner, enligt bokslutet för 2023. Det kan jämföras med 2022 då bolaget omsatte 57 miljoner kronor och gjorde ett resultat på drygt 9 miljoner.
Företaget vände till vinst 2018 och har sedan dess gått plus varje år. Omsättningen har ökat med mellan 50 och 100 procent de senaste åren.
Hemligheten: Egen produktutveckling
Tyskland är i dag bolagets starkaste marknad, tätt följt av länderna i Skandinavien, uppger Niklas Najafi Kristensen. Även Frankrike och Storbritannien går starkt framåt, enligt vd:n.
“Där tror vi att vi kommer att komma ikapp, framför allt tror vi jättemycket på UK framåt. Sedan vi började lägga resurser på det så växer också USA otroligt starkt”.
Det som, enligt Niklas Najafi Kristensen, skiljer Najell från de babybolag som nu har det jobbigt är att Najell lägger mycket tid och pengar på att utveckla sina egna produkter.
“Det snabbaste sättet att utveckla produkter är att åka till en fabrik eller en mässa och titta på vad som erbjuds och sen säga “jag vill ha en sån där i blått, med vår logga på”. Så ska inte vi arbeta”, säger Niklas Najafi Kristensen.
Och det är också här som skon egentligen klämmer för flera bolag, snarare än en så kallad babykris, enligt vd:n.
“Det finns massor av varumärken som det går jättebra för och grunden till att det går bra för de här varumärkena är ju att vi gör egna grejer”.
Enligt Niklas Najafi Kristensen tenderar många i branschen att fokusera på vad konkurrenterna gör och sedan göra samma sak fast billigare, vilket, enligt honom, både blir tråkigt och sämre för konsumenten.
“Vi som entreprenörer och bolagsdrivare måste pusha idén om att skapa värde hårdare och mer”, säger han.
Utmaningen framåt: rekryteringar
Najell växer i år med 70 procent och planen är att öka i samma takt framåt, uppger Niklas Najafi Kristensen.
Det skulle innebära att Najells omsättning ska växa med runt 100 miljoner kronor nästa år. Och en sådan tillväxt kommer också med flera utmaningar.
En av dessa utmaningar är att rekrytera folk till teamet i Lund. I förra årets årsredovisning fanns i snitt 27 anställda på Najell, nu är de 40 och nästa år ska teamet växa till 60 personer.
“Vi jobbar inte remote och inte med folk på plats i de olika länderna. Vi anställer folk som pratar franska eller tyska och så vidare som sitter hos oss i Lund”, säger han och fortsätter:
“Vi måste öka på den här talangpoolen och inte bli slöa, utan fortsätta tävla mot de här nya målen som vi försöker nå”.
Anledningen till att Najell valt att hålla kvar teamet i Lund är för att behålla en “tätare kultur” på företaget, enligt Niklas Najafi Kristensen.
“Någon gång kommer man ju vara tvungen att ändra det. När vi blir jättestora USA måste vi antagligen ha folk där. Men vi försöker undvika det så länge det bara går”, säger han.