I en tid då teknologibranschen var på väg att ta form, möttes tre vänner på en Denny's-restaurang i Silicon Valley för att diskutera framtiden.
“Det var nära Jensen Huangs (Nvidias vd, reds anm) hem, och erbjöd något ovärderligt för blivande entreprenörer: obegränsat kaffe för priset av en kopp”, berättar Chris Malachowsky.
Det var där, över otaliga koppar kaffe, som han, Curtis Priem och Jensen Huangs började skissa på vad Nvidia kunde bli.
Vid den tiden hade Windows 3.0 precis lanserats och Intel gjorde framsteg med sina mikroprocessorer. PC-marknaden var redo för innovation.
"Vi trodde att vi hade något att bidra med. Vi ville inte bara förbättra grafiken, vi ville förändra spelplanen helt.”
Den första produkten de lanserade fick initialt positiv uppmärksamhet i branschtidningar. Men verkligheten slog snart till. Produkten blev en flopp.
"Vi var tillräckligt intressanta för att bli inbjudna till alla kunder vi ville träffa. Men de berättade varför de inte kunde köpa vår allt-i-ett-enhet. Vi missade kopplingen till vad marknaden faktiskt behövde”.
Denna tidiga motgång blev dock en vändpunkt.
"Vår första produkt visade sig vara en flopp, och det blev det bästa som någonsin hänt oss," sade Chris Malachowsky.
“Nvidia insåg att de behövde sätta kundernas behov främst snarare än att driva sin egen teknologiska agenda. Vi lärde oss en värdefull läxa: Vi är inte i näringslivet för att förverkliga våra idéer, utan för att göra våra kunder framgångsrika."
Företaget genomgick en smärtsam omstrukturering, inklusive uppsägningar.
"Det var tufft. Men vi insåg att när vi inte omger våra anställda med de rätta verktygen och kollegorna, förändras ingenting."
Denna erfarenhet cementerade vikten av företagskultur och att ha rätt team på plats.
"Vi började anställa människor som inte bara var begåvade, utan också passade in i vår kultur av samarbete och ansvarstagande."
När Nvidia väl hittade sin riktning började de göra strategiska investeringar för långsiktig tillväxt.
"Vi byggde vår teknik med tanken att vi skulle lyckas. Vi gjorde investeringar som skulle betala sig i det långa loppet, även om vi hade en verksamhet på vägen."
Chris Malachowsky betonar vikten av att ha en vision men också att vara villig att anpassa sig.
"Naivitet är bra för grundare och entreprenörer. Men du måste respektera det du inte vet. Det bästa sättet att lära sig vad du inte vet är att göra något."
En annan nyckelfaktor i Nvidias framgång var det starka samarbetet mellan grundarna. Trots att bara Jensen Huang satt i styrelsen var deras förtroende för varandra orubbligt.
"Vi höll oss i våra respektive banor och stödde varandra. Det visade sig vara en ganska smart plats att arbeta på."
För dagens entreprenörer hade Chris Malachowsky några råd.
"Investera tid i att definiera företagskulturen från början. "Kultur äter strategi till frukost varje dag."
Han betonar också vikten av att ha en långsiktig vision och att göra de investeringar som krävs för att nå dit.
"Var också säker på att värdera teamet över allt annat. Det är en lagsport. Ju bättre du förstår dina kollegor och arbetar tillsammans, desto större chans har du att lyckas."
Kvartalsrapporterar ikväll
Allt ljus riktades på onsdagskvällen på just Nvidia, när bolaget lämnar sin kvartalsrapport. Bolagets resultat anses vara en indikator för AI-marknadens utveckling och kan påverka hela techsektorn.
Omsättningen blev 35,1 miljarder dollar vilket kan jämföras med analytikernas prognos på 33,15 miljarder dollar.
Nvidia har de senaste dagarna rusat på börsen, och värderas i skrivande stund till drygt 3600 miljarder dollar, motsvarande cirka 40.000 miljarder kronor.