Sök ikon

E-handlarnas miljardskulder efter pandemin: “Jobbig sits”

Artikel bild
Ayad Al Saffar, vd för Åhlens, och Josefin Dalum, vd för Netonnet. Foto:TT/Press

Pandemin skakade om näringslivet. För att hålla den akuta krisen stången sökte bolag om anstånd att skjuta upp både skatt och arbetsgivaravgifter till senare.

Men idag – nästan fem år efter att covid-19 drog in över till Sverige – har flera e-handlare fortfarande hundratals miljoner i skulder, visar Markets kartläggning.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Åhléns har en skatteskuld på över 736 miljoner kronor. 

XXL har en skuld på 350 miljoner kronor. 

Webhallen, Netonnet och Nelly har också skulder – på 294 respektive 131 och 68 miljoner kronor. 

Sajten Market har kartlagt e-handlarnas skulder snart fem år efter att coronapandemin lamslog Sverige. Under pandemin gavs företag möjlighet att söka anstånd att skjuta upp skattebetalningar och arbetsgivaravgifter till senare för att undvika likviditetskris och konkurs – skulder som flera aktörer än i dag inte har betalat av.  

Beloppen är höga. Totalt handlar det om skatteskulder på 3,5 miljarder kronor för de 54 handlare som var och en har minst 10 miljoner eller mer i skuld. Inte mycket har därmed hänt sedan förra året. I november 2023 var 57 bolag med i kartläggningen och den totala skulden på 4 miljarder. Förklaringen är att en del pengar har betalats in och en del bolag har gått i konkurs, säger Svensk Handels enhetschef för näringspolitik Henrik Ekelund

Han säger vidare att det inte gick att förutse utmaningarna som väntade handlarna när anstånden godkändes, det vill säga inflation, svag kronkurs och skenande hyreskostnader. 

”Många handelsbolag befinner sig i en jobbig sits där anstånden bara är en del av utmaningen”, säger han. 

Flera bolag har tillfrågats om skulderna. Både Åhlens och Webhallen uppger att de betalar enligt godkänd avbetalningsplan.

Läs mer