Kodiak hub har utvecklat en SaaS-plattform som ska hjälpa bolag att snabbt kunna fatta beslut om inköp.
Bolagen kopplar upp sig mot tjänsten, matar in den data de har och får på andra sidan ut en riskprofil för leverantören det handlar om. Det handlar till exempel om leveranskvalité, prisutveckling, kvalitet och klimatpåverkan. Plattformen använder sig av hundratals externa källor för att säkerställa kvaliteten och användaren får sedan löpande AI-genererade tips både om förbättringsmöjligheter och inför förhandlingen.
Nu tar Kodiak Hub in 6 miljoner euro, motsvarande nästan 70 miljoner kronor där merparten av investeringen kommer från SaaS-investeraren Oxx, skriver Dagens industri. Värderingen landar på 420 miljoner kronor, med det nya kapitalet inräknat.
“Vi ska dubblera omsättningen 2025 och fortsätta satsa på AI”, säger Malin Schmidt till tidningen.
“Inom tre år omsätter vi en halv miljard”.
Idag har bolaget årligen återkommande intäkter på 50 miljoner kronor. Det gav förra året en omsättning på 36,6 miljoner kronor och en förlust på 23,7 kronor.
“Kodiak hubs sofistikerade analyser och AI-drivna insikter är unikt positionerade för att göra det möjligt för inköpschefer att utveckla en proaktiv strategi för att hantera leverantörskvalitet, risker och efterlevnad”, säger Ingrid Bonde Åkerlind på Oxx.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.