Sök ikon

Han vill ge SMS:et en dödskyss – och e-handlare en drömlösning

Artikel bild
Sam Jahanfar, vd och grundare av Rule. Foto: Press

Sam Jahanfar, vd för Rule, vill ge företagare en helt ny verktygslåda för att nå ut till sina kunder och på samma gång ta farväl av gamla trotjänaren SMS:en.

”Rätt ner i telefonen är grejen. Den tekniska barriären är noll. Du behöver bara ett nummer så kan du nå alla med en mobil enhet”, säger Sam Jahanfar.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Ping! 

Ett sms dimper ner med ett erbjudande om tre för två på allt inom underkläder och strumpor inom de närmsta 24 timmarna. 

Det sättet att marknadsföra sin affär kan kännas nytt. Minnet lever fortfarande om när bolag började höra av sig direkt till mobilen. Men det finns de som säger att det här marknadsföringstricket redan är på väg att dö. 

Det nya stavas RCS (rich communications service) och är en ny standard som i stort sett tvingar Apple att acceptera en androidteknik. Konsekvensen av detta blir att Imessage-funktioner som tidigare bara har funkat på Imessage mellan två Iphone-användare nu blir tillgängligt på alla håll och kanter. Även för företag som vill kommunicera med sina kunder. 

En aktör som skriver dödsruna över SMS:et som sådant och spår en revolution inom marknadsföring är den svenska kommunikationsplattformen Rule – enligt egen utsago först med att erbjuda RCS till bolagen på kundlistan. 

Så här pitchar de den nya tekniken: 

Istället för ett textbaserat sms på max 160 tecken från ett företag ska ett meddelande kunna ta över skärmen på din mobil med bilder, GIF:ar och kartor. Typ en reklambanner – direkt i telefonen. En e-handlare kan skicka en kampanjfilm med nya eller rabatterade varor direkt till inkorgen, en resebyrå kan skicka en interaktiv reseguide med kartor och förslag och en knapp för bokning direkt i meddelandet. 

Det går också att ha gruppchattar och företagen får läskvittenser. Det vill säga, de ser om kunden har mottagit meddelandet. 

Hoppas på wow-effekt

”Rätt ner i telefonen är grejen. Den tekniska barriären är noll. Du behöver bara ett nummer så kan du nå alla med en mobil enhet”, säger Sam Jahanfar.

Han är medgrundare och vd på Rule som vill skapa ”personliga kundresor” via mejl, sms och marknadsautomation. På kundlistan har bolaget haft bolag som Coolstuff, Desenio och Erik Olsson. 

Sam Jahanfar säger att Rule ska gå i bräschen för ny teknik och det är därför som bolaget hade tekniken på plats inom plattformen samma dag som Apple släppte sin senaste IOS-uppdatering, där RCS ingår. 

Det låter ju som en dröm för e-handlare. Vad får ni för feedback?

”Det är fortfarande tidigt men det blir den här wow-effekten. SMS har redan en stor genomslagskraft men nu blir det med snygg bild, interaktivt. Det konverterar ännu mer.”

”Prismässigt är det lite dyrare än ett enkelt sms men vi tror att det här är en ‘nobrainer’”, fortsätter han.

Ni säger att ni är först i Sverige med tekniken, hur ser efterfrågan ut? 

“Vi har några kunder i framkant som redan är igång inför Black Friday, men med tanke på hur alerta e-handlare är, så kan detta snabbt bli stort. Och vill man vara först nu under Black Friday, behöver man agera idag." 

Om man vänder på steken då – vad säger konsumenterna om att få ännu mer reklam, mer synlig och invasiv dessutom, direkt till telefonen?

”Så som vi ser det så är vi rätt vana vid att få smsen. Vilket väljer man då, ett trist sms eller ett snyggt? Pingen får du ju ändå och det finns samma möjligheter som tidigare att avfölja.”

Sam Jahanfar lyfter en annan vinst med RCS. Det handlar om säkerhet. Alla bolag som vill kommunicera med RCS måste ansöka och få godkänt. Tanken är att stoppa bedragare. 

”Det är en jätteviktig aspekt.

Läs mer