Det var någon gång runt 2014 som Oscar Höglund satte ner foten gentemot sina fyra andra medgrundare. Nu gick det helt enkelt inte längre – han var pank.
Tillsammans hade de dragit igång Epidemic Sound fem år tidigare med visionen att ljudlägga internet. Lite mer konkret innebar det att man byggt en katalog med 10.000-tals låtar och ljudeffekter som företag kunde använda fritt mot en prenumerationsavgift. Bland kunderna fanns till exempel stora mediebolag som TV4 och SVT.
Epidemic Sound hade redan bevisat sig på hemmaplan och sedan något år tillbaka åkte Oscar Höglund skytteltrafik mellan Stockholm och San Bruno. I denna lilla sömniga stad, praktiskt nog inte så långt ifrån San Franciscos internationella flygplats, låg streamingplattformen Youtubes huvudkontor.
Planen var att landa ett avtal med den amerikanska jätten.
På pappret var det en “perfect match”. Youtube behövde säkra tillgången till musik där de komplexa rättighetsfrågorna gentemot kompositörerna var säkrade – och där satt Epidemic Sound på en lösning med sin stora musikbank.
Epidemic Sound en myra
Men trots att både direktörerna på Youtube och Oscar Höglund ville göra affären så kom de aldrig i mål.
“Tänk dig en myra och en elefant som ska dansa vals. Myran, det var såklart vi, är livrädd för att bli krossad och elefanten är lika rädd för att trampa fel. Det gick helt enkelt inte att sätta ett vettigt samarbetsavtal trots att båda ville”, förklarar Oscar Höglund.
Och det var ungefär här som Oscar Höglund, som då varit vd för Epidemic Sound i fem år, slog larm till sina medgrundare. Fram till då hade de finansierat uppbyggnaden av bolaget helt på egen hand. Men Oscar Höglund hade inte alls samma finansiella resurser som de andra. Visserligen hade han efter att varit med på försäljningen av produktionsbolaget Zodiak några år tidigare fått loss ett par miljoner men nu var pengarna slut.
Oscar Höglund saknade cashen
Hans fyra medgrundare var i ett helt annat läge. Jan Zachrisson (tidigare bland annat nöjeschef på TV4) hade haft en betydligt större aktiepost i Zodiak, David Stenmarck och Peer Åström var internationellt framgångsrika musikproducenter och serieentreprenören Hjalmar Winbladh (Rebtel med flera bolag) hade inte heller några större problem med likviditeten.
Men det hade alltså Oscar Höglund.
"I stället för att få lön varje månad så kom det ett inbetalningskort varje kvartal. Det kunde vara 70.000 ena kvartalet och 400.000 det nästa. Men det blev aldrig några utbetalningar”, säger Oscar Höglund och fortsätter:
“Till slut ringde jag de andra killarna och sa: Jag har inga mer pengar. När det där inbetalningskortet kommer kommer jag inte kunna betala”.
Samtidigt började de inse att det nog aldrig skulle bli något avtal med Youtube. Då fick Oscar Höglund syn på en reklamskylt:
“Det var mellan ett av alla de där mötena med Youtube. Jag stod på en bilparkering och såg en skylt där det står Maker Studios”.
Maker Studios var en pionjär i en helt ny industri av ett slags mellanhänder som agerade mellan jätten Youtube och alla de kreatörer som verkade på plattformen. När Oscar Höglund, efter att första gången läst namnet på reklamskylten där på parkeringsplatsen, och på allvar förstått vad det handlade om insåg han att här hade Epidemic Sound sin stora chans:
“De här bolagen behövde hjälp att få licensierad musik till sina kreatörer och där fanns vi. Då insåg jag att här är vår väg in så att vi kan skala på riktigt. Där och då slutade vi förhandla med Youtube och började göra dealar med bolag som Maker Studios istället”, säger Oscar Höglund.
Creandum steppade in – med 5 miljoner dollar
Sedan föll bitarna snabbt på plats. Med den tydliga färdplanen för att växa i USA tydligt framför sig landade Epidemic Sound också en finansieringsrunda med det svenska riskkapitalbolaget Creandum. De gick in med 5 miljoner dollar (motsvarande 33 miljoner kronor vid den tiden) i en nyemission där hela Epidemic Sound värderades till knappt en kvarts miljard kronor.
Det skapade finansiellt andrum för Oscar Höglund att rusa vidare och nu växte verksamheten snabbt. Omsättningen när Creandum kom in 2014 låg på 23 miljoner kronor och 2021 hade försäljningen formligen exploderat till 750 miljoner kronor.
Men bolaget gjorde fortfarande stora förluster och några aktieutdelningar var inte att räkna med. Därför innebar den stora transaktionen 2021 att Oscar Höglund en andra gång kunde pusta ut rejält på det privatekonomiska planet. Då sålde han och de andra gamla ägarna aktier för 770 miljoner kronor. Samtidigt fick Epidemic Sound in runt 1,1 miljarder kronor i en nyemission.
Både Oscar Höglund och Epidemic Sound (som värderades till drygt 12 miljarder kronor i nyemissionen) var därmed definitivt på säker mark ekonomiskt. I techvärlden har det historiskt funnits en debatt kring hur tidigt en entreprenör ska få möjligheten att “casha in”. Oscar Höglund är tydlig i sin uppfattning:
“I Sverige har under en väldigt lång tid funnits en outtalad övertygelse om att hungriga vargar jagar bäst. Det vill säga att det har varit otroligt svårt för grundare att sälja av någonting utan de ska ha alla ägg i samma korg för får de loss lite pengar så kommer du bli fat and happy och kommer jaga mycket sämre”, säger Oscar Höglund och fortsätter:
“Men det finns ett uppenbart problem med den typen av retorik. Hungriga vargar kanske jobbar bra men utsvultna vargar fattar dåliga beslut. De börjar tugga på kadaver och dör så småningom. I det läget var vi definitivt 2021”.
Slipper att tugga på kadaver
Oscar Höglund menar att möjligheten för honom, hans medgrundare och inte minst hans anställda att kunna sälja aktier var fundamentalt för Epidemic Sounds fortsatta framgång.
“Jag kan inte nog understryka hur viktigt det var. När man kan lätta på trycket och gå från att vara utsvulten och beredd att tugga på kadaver och beredd att fatta ett riktigt dåligt beslut till att få ut en del pengar. Det är en enorm skillnad”, säger han och fortsätter:
“Måndagen efter att affären var klar har jag aldrig varit med om ett mer taggat gäng som kom in. Det var inte precis så att folk sjukskrivit sig för att provköra sin nya Porsche. Istället hade hela bolaget fått lite syre och kunde andas. Vi kunde alla vara mer långsiktiga vilket var otroligt bra för bolaget”.
Sedan 2021 har också Epidemic Sound fortsatt att växa kraftigt. 2023 låg omsättningen på nästan 1,5 miljarder kronor och rörelseresultatet före avskrivningar hamnade på 59 miljoner kronor.
Nu ryktas om en börsnotering i hygglig närtid. Nyhetsbyrån Reuters rapporterade i maj att Epidemic Sound skulle kunna göra börsdebut redan under 2025. I Breakits podd-intervju pressar vi Oscar Höglund på dessa uppgifter (44.10 minuter in i podden). I podden berättar han också om hur det var att tvingas åka färdtjänst till Handelshögskolan de första månaderna som student (10.35 minuter), varför han kan tacka finansmannen Mats Qviberg för att Epidemic Sound startades (17.12 minuter), varför han är tech-Sveriges mest "motvilliga vd” (20.40 minuter) och varför jakten på “kryssen” är avgörande för att skapa en unicorn (43.20 minuter).