Sök ikon

GÄSTKRÖNIKA

FREDRIK ÖHRN: Det är människan – inte AI som är framtiden

Artikel bild
Fredik Öhrn, vd och partner Greenstep. Foto: Press

All den förändring vi nu ser erbjuder stora möjligheter. Men det är lätt att glömma den mest värdefulla tillgången i hela transformationen – medarbetaren.

Det skriver Fredrik Öhrn, vd och partner Greenstep Sverige, i en gästkrönika.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Högst upp på många chefers agenda är den tekniska förvandlingen och transformationen som samhället genomgår. Hur ska vi som företag använda den nya tekniken på bästa sätt och hur kan vi skära kostnader med ny teknik? Varje dag pratar jag med kunder som söker medarbetare med kompetens inom AI och digitalisering. 

All den förändring vi nu ser erbjuder stora möjligheter. Men det är lätt att glömma den mest värdefulla tillgången i hela transformationen – medarbetaren. Enligt en rapport från ett Big4 bolag framgår det att företag med en hög medarbetarnöjdhet har 21 procent högre lönsamhet. 21 procent. Det är väldigt mycket. Alla företagare skulle direkt betala ganska mycket för en tjänst som ökar lönsamheten med så mycket. Men ni får den tjänsten helt gratis av mig här: Nöjda medarbetare är grunden för en långsiktig och hållbar tillväxt, även i den tid vi lever i nu. 

Nöjda medarbetare är grunden för en långsiktig och hållbar tillväxt

För några år sedan sadlade jag om från Large Corporate till att ta en Growth roll i ett företag som grundats i Finland och som något år tidigare kommit till Sverige. Vi stakade då ut en ny riktning för hur man kan bli en trovärdig och långsiktig partner för tillväxtbolag utanför Finland. Där den historiska leveransen nu måste injiceras med en stor portion AI och automation samtidigt som vår bransch genomgår en enorm konsolidering i Norden.

Branscher som historiskt tjänat pengar på skillnaden mellan den tid man lägger ned och vad man kan ta betalt för tjänsten eller varan, måste nu lägga om sin modell. Hur skall man då på ett hållbart sätt tjäna pengar och lyckas investera i den bästa tekniken? 

För mig är svaret lika enkelt som självklart, satsa på medarbetarna. Många företag, oavsett bransch, kämpar ju med att anpassa sig till en ständigt förändrad marknad. Tillväxtbolag har en unik möjlighet att dela med er av insikter kring hur man aktivt arbetar med att attrahera, utveckla och behålla medarbetare – trots att många faktiskt inte har en aning om hur framtiden kommer att se ut för sin affär.

Tillväxtbolag har en unik möjlighet att bjuda på insikter kring hur man jobbar med att attrahera och behålla medarbetare

Jag är övertygad att i dagens VUCA-värld är det helt avgörande att ledare och medarbetare utvecklar och stimulerar sitt Growth Mindset. Att se möjligheter i tuffa utmaningar och vara beredda att lära sig av sina misstag – för de görs varje dag. Men varje dag är också en möjlighet till något nytt. Planeringen är viktigare än planen. Anpassningsbarheten blir en konkurrensfördel.  

När utvecklingen går så snabbt som idag och ny teknik introduceras hela tiden, måste såväl modell som medarbetare öva sin anpassningsförmåga. Ta och ge feedback för lärandets skull samt ha fokus på långsiktig utveckling snarare än kortsiktiga vinster. Att våga tro på det rätta. 

Det gäller även hållbarhet och de nya regelverken kring CSRD. Visst blir man stressad av ännu en akronym från Bryssel (när man nu precis lärt sig hantera GDPR…). Många söker svaret i att rapportera i långa Excel-snurror. Men då missar man grundfrågan. Vilka är våra hållbarhetsrisker och vilka är våra möjligheter? Även här är en kompetent och duktig medarbetare svaret på frågan. Det är en människa, inte ett Excel-blad som ska göra den bedömningen. 

Här vävs tekniken, lagstiftningen och människan ihop med affärsmodellen. Att integrera hållbarhet i affärsmodellen och visa hur man påverkar andra intressenter i värdekedjan är helt nödvändigt. Precis som man gör i rekryteringen av medarbetare. Några konkreta tips och reflektioner är följande: 

  • Att våga gå sin egen väg i en bransch i förändring med medarbetaren i centrum. Hjälp medarbetaren så att hen med sitt Growth Mindset skapar wow-upplevelser för kunden. 

  • Att i stället för att fokusera på EBIT, mäta employee eNPS och Customer Satisfaction.

  • Att dela med sig av vinsten i bolaget till alla medarbetare Det skapar engagemang och delaktighet i framgången

  • Att satsa på hållbarhet, även som del i sitt kunderbjudande. Det hjälper också den gröna omställningen i samhället. 

All förändring börjar med dig själv. Börja därför med att städa framför din egen dörr och bli inspiratör för andra. I en tid präglad av tekniska framsteg och snabba förändringar är det lätt att tappa bort det som verkligen betyder något – medarbetaren. Det strategiska valet att sätta hen i centrum är mer än bara en affärsstrategi; det är en filosofi som leder till hållbar tillväxt, konkurrensfördelar och ökad förmåga till innovationskraft.

Kan vi och andra i vår bransch bli förebilder för denna förändring, är det en gärning som är viktigare än framgång enligt klassiska KPI:er. Det är det som är Fintech på riktigt.

FREDRIK ÖHRN, vd Greenstep Sverige

Läs mer