Sök ikon

Tufft år för e-handlarna – men Andy Okay dubblade

Artikel bild
Andreas Häggqvist, grundare Andy okay. Foto: Press

Andy Okay dubblade från förra året – och växer ännu mer i år.

“Tydligt att människor fortfarande vill investera i konst”, säger grundaren Andreas Häggqvist.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det var ett tufft år för e-handeln förra året. Försäljningen minskade när kunderna köpte för mindre varje gång de var inne och shoppade. Speciellt tufft har det varit i det vi skulle kunna kalla affischsegmentet. Desenio föll som en sten på börsen, Posteron köptes upp och i somras gick Artportable i konkurs.

Men det fanns ljusglimtar. En av dem är e-handlaren Andy Okay. Bolaget grundades av konstnären och entreprenören Andreas Häggqvist. 

Andy Okay samarbetar med konstnärer över hela världen för att skapa posters som sedan säljs i begränsade upplagor. Delar av vinsten går sedan till välgörande ändamål. 

“Jag tror att vår framgång beror på en kombination av strategiska val och en stark mission”, säger Andreas Häggqvist till sajten e-handel.se. 

“I stället för att bara ‘sälja produkter’, har vi fokuserat ännu mer på spännande samarbeten med både artister och organisationer.”

Förra året dubblade bolaget både omsättningen, till 42 miljoner, och vinsten, till 3 miljoner kronor. 

“Vi har hittills bara existerat i lågkonjunktur, vilket såklart är otroligt fördelaktigt för att bygga ett stabilt och hållbart bolag i grunden”, säger Andreas Häggqvist. 

“Men nu ser fram emot att se hur långt vi kan ta det när marknaden bestämmer sig för att lätta upp och den globala köpkraften sakta men säkert återkommer.”

LÄS MER: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag

Läs mer