Smyckes- och klockföretaget Mockberg, lett av Elvira Eriksson, har expanderat rejält senaste åren.
Under 2023 ökade omsättningen från 23 till nästan 61 miljoner kronor och resultatet från 180.000 till 5,1 miljoner kronor. Tillväxten drivs av ökad försäljning i Sverige och Norge samt lanseringen av sin e-handel i Tyskland.
Mockberg har hela tiden haft som marknadsföringsstrategi att satsa på sociala medier och samarbeten med stora influencers som Alice Stenlöf, Kenza och Sanne Josefsson för att nå sin målgrupp. För 2024 siktar företaget på över 100 miljoner i omsättning.
En del av planen för att nå dit har varit att öppna butik på anrika NK i Stockholm – och idag slog de för första gången upp portarna.
“Idag gick en dröm i uppfyllelse”, skriver Elvira Eriksson på Linkedin och fortsätter:
“Jag är djupt tacksam för alla er som köade i timmar i morse till vår öppning. Jag blev chockad över att se så många av er där, tack så mycket.”
Elvira Eriksson har navigerat en rad utmaningar, inklusive en allvarlig ridsportsolycka, och bygger nu ett varumärke fokuserat på kvinnor i 30-årsåldern, vilket hon bland annat berättat om i denna matiga Breakit-intervju.
Den nya flaggskeppsbutiken är 90 kvadratmeter stor och ska finnas permanent.
"Det känns helt fantastiskt. Dagen har varit över förväntan, det var kunder som köat sedan klockan fem på morgonen utanför NK. Uppslutningen kom lite som en chock men är samtidigt ett bevis på den position Mockberg har idag", skriver hon i en kommentar till Breakit.
"Tanken är att det ska vara en plats dit våra kunder kan komma och få service i absoluta världsklass samt att man äntligen kan se, testa och uppleva hela vårt fantastiska sortiment på en så central plats som NK är", skriver Elvira Eriksson.
Mockberg är en i raden av e-handlare som nu satsar på fysiska butiker. Breakit har tidigare skrivit om bland annat Caia Cosmetics och Adoore som också öppnar permanenta faggskeppsbutiker.
LÄS MER: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag