I veckan fick vi reda på att årets julklapp enligt Handelns utredningsinstitutet är unisexdoften. Det är det senaste i en rad tråkiga val som bland annat inkluderar den hemstickade koftan, sällskapsspelet och det riktiga bottennappet mobillådan.
Men det fanns en tid då valen kändes spännande, det var bakmaskiner, CD-spelare och elektroniska husdjur.
Eller spikmattan som upplevde en enorm hajp när den hedrades med utmärkelsen 2009. Då låg det en rullad matta under granen i vart och vartannat hem och svenskarna kunde njuta av de små piggarna som stimulerar kroppen.
I centrum för den stora hajpen stod Hudiksvallsbördige Om Mokshananda. Det var han som drev bolaget bakom de färgglada mattorna. Ett tag sålde han 50.000 mattor i månaden.
Trots det gick bolaget i konkurs med stora skatteskulder. Om Mokshananda drog sig tillbaka till Himalaya för att leva som munk.
“Jag hade ingen aning om vad det innebar att vara vd", sa han till podden Kapitalet för ett par år sedan.
När han väl kom tillbaka började han sälja mattorna igen, och succén har fortsatt. Förra året omsatte hans bolag 50 miljoner, gjorde en vinst på 19 miljoner och ägarna kunde unna sig en utdelning på 14 miljoner kronor.
Riktigt lika bra har det inte gått i år. Men omsättningen landade ändå på 32,7 miljoner på och vinsten är ändå på hälsosamma 5,2 miljoner kronor.
Däremot blir det ingen utdelning till ägarna i år.
LÄS MER: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag