Sveriges största influencers är allt som oftast entreprenörer med minst ett bolag vid sidan av. Och till skillnad från många av de företag Breakit bevakar är de ofta lönsamma – och redovisar tillsammans en inte så pjåkig summa skatt.
Den influencer som via sina bolag betalar överlägset mest skatt under 2022 och 2023 är Bianca Ingrosso.
Hon har 1,4 miljoner följare på Instagram och knappt 500.000 följare på Tiktok. Hennes bolag Bianca Ingrosso AB ägs till 100 procent av Sammy Holdings AB, vilket i sin tur ägs till 100 procent av Bianca Ingrosso själv. Det är genom Sammy Holdings som Bianca Ingrosso har sitt ägande i resterande varumärken.
Bianca Ingrosso äger också runt 12 procent av Beauty Icons (Caia), cirka 60 procent av Ani Who AB (Ani jewels), cirka 40 procent av Avora AB (Avora), en okänd andel av Bibbz AB (podcast) och 25 procent av Mino Market AB.
Så mycket redovisade bolagen i skatt 2022 och 2023:
Sammy Holding AB
Skatt 2023: 82.000 kronor
Skatt 2022: 51.000 kronor
Bianca Ingrosso AB
Skatt 2023: 2,3 miljoner kronor
Skatt 2022: 4,2 miljoner kronor
Beauty Icons Holding AB
Skatt 2023: 33,6 miljoner kronor
Skatt 2022: 24 miljoner kronor
Ani Who AB
Skatt 2023: 188.000 kronor
Skatt 2022: 692.000 kronor
Avora AB
Skatt 2023: bokslutet har ännu inte kommit in till Bolagsverket.
Skatt 2022: 0 kronor
Bibbz AB (podcast)
Bianca i styrelsen, Pernilla Wahlgren suppleant (oklart ägande)
Skatt 2023: 10.000 kronor
Skatt 2022: 11.000 kronor
Mino market AB
Skatt 2023: 0 kronor
Totalt för alla bolag båda åren: drygt 65,1 miljoner kronor.
Vill du veta hur det ser ut för resten av de svenska influencer-bolagen? Här hittar du hela listan.