Sök ikon

Användare rasar mot nya Allabolag.se: “Missar helt poängen”

Artikel bild
Jonna Lindelöf, produktägare på Enento Group samt Henrik Tellving, grundare av Allabolag.se. Foto: Press/Skärmdumpar från Linkedin/Montage.

Tjänsten Allabolag.se, som ger snabb tillgång till företagsdata, fick under hösten nytt utseende – som fått användare att rasa på sociala medier.

En av dem är grundaren Henrik Tellving, som skapade tjänsten för över 10 år sedan.

“Det har säkert tillkommit bra saker i nya versionen, men jag tror att de drunknar i att flera viktiga funktioner blivit betydligt krångligare”, säger han till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Företagsinformationstjänsten Allabolag.se är något av en go-to för alla som vill kolla upp specifika bolag. 

När webbplatsen under hösten fick ett nytt utseende dröjde det inte längre innan kritiska röster höjdes, inte minst på Linkedin, där användare av Allabolag.se lyfter fram problematik med det nya gränssnittet. Bland annat beskrivs tjänsten nu som rörig. 

“Som både ung och relativt tech-savvy stör jag mig sällan på digitala uppdateringar. Men den här förändringen fick mig att undra — hur ska det gå för oss som behöver se detaljer i ett ögonblick?”, skriver Ellinor Hellberg, vd på Honst, i ett inlägg på plattformen. 

En annan som har reagerat på förändringen är Henrik Tellving, som grundade Allabolag.se år 2007.

“Nu vill jag inte låta som en bitter grundare som sedan länge lämnat verksamheten, men när jag startade bolaget tillsammans med Niklas Boström och Johan Waldén var visionen att skapa en tjänst för att öka transparensen bland företag och göra det enklare att göra affärer. Så som tjänsten ser ut nu missar man helt poängen med varför den finns”, säger han till Breakit.  

Enligt honom är det främst två saker som försämrats och gjort användare irriterade. Dels är sökfunktionen långt ifrån träffsäker, dels visas inte längre nettoomsättning för bolag, som har ersatts med bruttoomsättning. 

“Vi la ned otroligt mycket tid på att skapa en egen algoritm som beräknar vilket bolag du faktiskt ville få fram i din sökning. Sökte du på Volvo så förstår den att det sannolikt är Volvo AB du är ute efter, eller Volvo Group.”

“Nu är den första träffen ett bolag som heter Begagnade Lastbilar i Hudiksvall. Det är säkert ett fint bolag, men det hör inte till saken, utan man vill hitta bolaget man söker efter direkt. Nu får du scrolla länge innan du hittar Volvo AB.”

Gällande att nettoomsättningen bytts ut till bruttoomsättning menar han att relevant information har plockats bort. 

“Du vill ha fakta som tar dig från A till B på ett snabbt och smidigt sätt. Det har försvunnit nu.”

Ny ägar tog över

Henrik Tellving sålde Allabolag.se till UC Affärsinformation AB under 2015, och lämnade verksamheten helt och hållet året efter. Sedan 2018 ingår Allabolag.se och UC inom den nordiska IT-koncernen Enento Group. 

“Jag har ingen insyn längre, så jag kan bara gissa varför man har gjort så här. Sannolikt handlar det om att man behöver tjäna mer pengar, men det här skrämmer bort användarna.”

Han berättar samtidigt att han har blivit kontaktad av flera användare, som inte vet att han har lämnat bolaget, som klagat över det nya gränssnittet. 

“Jag har ingen kontroll över någonting inom bolaget längre, men jag var med och testade betaversionen och gav flera synpunkter, men de verkar man inte ha tagit i beaktande.”

“Det har säkert tillkommit bra saker i nya versionen, men jag tror att de drunknar i att flera viktiga funktioner blivit betydligt krångligare.”

Sedan han lämnade bolaget har han suttit i en lång rad styrelser och är idag partner på riskkapitalbolaget Node. 

“När jag vägleder entreprenörerna i våra portföljbolag pratar vi mycket om vikten av att skapa något för användarna. Du bygger någonting som är bra för den som ska använda det, sen så får det andra anpassa sig, inklusive bolagets interna organisation."  

Enento bemöter kritiken 

När Breakit söker Enento Groups vd Jeanette Jäger hänvisas vi till produktägaren Jonna Lindelöf, som bemöter kritiken. I en kommentar till Breakit skriver hon att uppdateringarna på Allabolag.se syftar till att göra plattformen mer användarvänlig, intuitiv och bättre på att leverera insikter. 

“Vi utvecklas ständigt för att möta våra användares förändrade förväntningar, och vi ansåg att denna omdesign var ett viktigt steg mot en mer modern och tillgänglig upplevelse”, skriver Jonna Lindelöf.  

Hon skriver även att de förstår att förändringarna kan kännas omvälvande.

“Vi uppskattar den feedback vi har fått från våra användare och kunder. Vi förstår att förändringar i välbekanta datapunkter kan vara utmanande, och vi följer den feedback vi får noggrant för att identifiera eventuella luckor som användare kan uppleva.” 

“Vi har en survey på sidan och arbetar ständigt med förbättringar baserat på kundernas feedback därifrån. Snart kommer vi exempelvis att lägga till nettoomsättning och andra nyckeltal som många av våra användare har efterfrågat.”

Tycker du att det ligger något i kritiken?  

 “Vi tar givetvis till oss av den feedback som vi får från våra användare och uppskattar deras engagemang och inspel, det gör att vi ständigt utvecklas och blir bättre. Det är viktigt för oss att lyssna och visa att vi tar deras synpunkter på allvar. Tack vare deras input kan vi ständigt förbättra våra tjänster”, skriver Jonna Lindelöf.

Vad upplever du att ni har fått för feedback sedan tjänsten gjordes om?

“Efter lanseringen har vi skickat ut en enkät och har fått positiv respons från användarna. Detta är självklart något vi välkomnar och uppskattar. Bland annat lyfter användarna att nya sidan känns smartare, mer modern och att det är lättare att navigera.”

Enligt en kommentar på Linkedin så har Allabolag.se börjat tappa en relativt stor mängd trafik från Google sedan ändringen gjordes. Stämmer det? 

“Vi har inte upplevt något alarmerande tapp i trafiken. Det stämmer att vi ser en viss nedgång, men detta är helt förväntat vid en så omfattande förändring. Vi är övertygade om att vi kommer att återhämta detta över tid.”

Under 2023 omsatte Enento Group 155,9 miljoner euro, motsvarande 1,8 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 30,4 miljoner euro, motsvarande 352,3 miljoner kronor. 

 

Läs mer