Normal har lyckats där få andra butikskedjor lyckats. På Tiktok. Bolaget som snart finns i varenda hörn av svenska innerstäder säljer smink, städ och snask och har mot alla odds gjort sin flergångskasse i turkos åtråvärd som statusplagg bland kidsen. Trots detta är framgångsreceptet rätt gammeldags: Fysiska butiker, labyrintliknande gångar och billiga priser. Man kan säga att Normal gör det Dollarstore gör men i mindre och fler lokaler i city.
Den danska kedjan har förvisso lite e-handel där kunder kan klicka hem olika lådor med ihopplockat innehåll men det är i den fysiska världen som Normal täljer guld.
Och visst täljer de guld!
Under senaste räkenskapsåret – då kedjan öppnade hela 222 nya butiker – steg omsättningen med 39,6 procent till 12,1 miljarder danska kronor, skriver TT. Bolaget som finns i en rad europeiska länder gjorde samtidigt en vinst före skatt på drygt 865 miljoner danska kronor.
Utöver Normals 130 svenska butiker så har kedjan också lanserat flera caféer, bland annat vid Hötorget i Stockholm och i centrala Malmö, vilket Market tidigare skrivit om.
Normal är inte börsnoterat. Bolaget ingår i den danska miljardären Anders Holch Povlsens modekoncern Bestseller, med märken som Vero Moda och Jack & Jones.