Här är några hårda nedslag från rapporten:
- Transaktionsvolymen ökade 6 procent till 2 922 miljoner kronor (2 757).
- Rörelseintäkterna ökade med 2 procent till 96,1 MSEK (94,0).
- Rörelseresultatet uppgick till –17,6 miljoner kronor (–6,7).
- Periodens resultat var –7,1 MSEK (0,7).
“Som planerat prioriterar vi nu tillväxt över kortsiktig lönsamhet för att tillvarata nya möjligheter efter att en konkurrent avyttrat sin checkout”, skriver Christoffer Rutgersson i vd-ordet.
Tidigare i höst tog Qliro in 50 miljoner kronor och lanserade en ny checkout, det vill säga en kassalösning för e-handel, Qliro Checkout 0.0. Lanseringen skedde kort efter att konkurrenten Klarna sålt sin för 5,4 miljarder kronor.
”Det skapar en fantastisk möjlighet för oss att plocka över nya kunder när Klarna säljer. Vårt mål är att ta av deras position på marknaden”, sa Qliro-vd:n då,
Qliro har också smalnat av verksamheten. Bolaget har sålt privatlåneportföljen vilket innebär att affärsområdet Payment Solutions, med checkouten, finns kvar.
”Positionerade för lönsamhet”
Sett till niomånadersperioden januari till och med september så landade rörelseresultatet för Qliro på minus 17,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 19,6 miljoner motsvarande period året innan.
Qliro har dragit igång verksamhet i Norge och öppnat säljkontor i Finland. På bara tre månader har avtal motsvarande 300 miljoner norska kronor i årlig transaktionsvolym tecknats i Norge, skriver Qliro-vd:n.
”Den starka starten i Norge, där vi framgångsrikt utnyttjat den tillfälliga marknadsdynamiken, gör oss optimistiska inför en snabb etablering även i Finland. En landschef har rekryterats med start i januari 2025.”
Vd:n förklarar den generella utvecklingen i det senaste kvartalet med att intäkterna från nya avtal väntas nå full effekt först efter tre år, detta med anledning av att delbetalningsalternativen sträcker sig i upp till 36 månader. Även påminnelseavgifterna har blivit lägre och dämpar intäkterna.
”Med en växande handlarbas, stark pipeline och etablering i Norge och Finland står vi väl positionerade för både hög, hållbar och lönsam tillväxt”, skriver Christoffer Rutgersson avslutande.
”Inför e-handelns högsäsong prioriterar vi att leverera hög prestanda och tillgänglighet för våra handlare.”