Entreprenören Bianca Ingrossos succébolag Caia Cosmetics ska ta ett jättekliv ut i den fysiska världen. Bolaget som redan öppnat butik på NK i Stockholm och Göteborg slår strax ner sina bopålar i en enorm lokal på Biblioteksgatan vid Stureplan i Stockholm.
Caia följer därmed i Lykos fotspår, sminkjätten som började på nätet men öppnade en jätteaffär i centrala Stockholm förra året.
Nu står det klart att ännu en e-handelssuccé satsar på att inta det fysiska shoppingstråket. Det handlar om Petra Tungårdens Adoore som öppnar sin första butik i centrala Göteborg.
”Jag älskar Göteborg, nästan mer än Stockholm”, medger grundaren som sedan en tid tillbaka lämnat över vd-skapet till Amanda Bukowski.
Hittills har Adoore haft en popup-butik i Mood-gallerian i Stockholm. Den har med tiden blivit permanent.
”Det har blivit en destination för våra kunder, som reser från såväl Sverige som resten av Norden. De kommer inrullande direkt från centralen med sina resväskor i butiken. Vi älskar att träffa våra kunder och få direkt respons på våra plagg”, säger Petra Tungården till Breakit.
”Butiken är en otrolig förlängning av varumärket. Vårt DNA är passform.”
De fysiska butikerna är tillbaka men det räcker inte med att bara slå upp dörrarna, säger hon.
”Du kan inte bara öppna en butik och tro att folk ska strömma dit, då kan folk lika gärna handla online. Har man en butik då är det som att en gäst kommer hem till en, man gör sig till och erbjuder det lilla extra.”
”Vi skapar massor med roliga events och man ska bara kunna komma in för att dricka en kopp kaffe. Kunden kliver in i vår värld.”
Butiken i Mood-gallerian har varit lönsam från dag ett, berättar Petra Tungården. Vad gäller hela bolaget så omsatte Adoore 62,9 miljoner kronor 2022/2023 med ett resultat på 3,1 miljoner kronor det räkenskapsåret som avslutades i september förra året. Siffror för 2023/2024 har ännu inte släppts.