Om du driver ett tjänsteföretag – oavsett om du är rådgivare, IT-konsult eller säljer andra tjänster – är det viktigt med en ansvarsförsäkring. Den skyddar dig om något går fel i samarbetet med en kund. I dag kräver dessutom många kunder att du som företagare har en ansvarsförsäkring som en del av ditt skydd.
”En del tror att hemförsäkringen ger ett fullgott skydd för företagets egendom, andra förlitar sig på att uppdragsgivarens försäkring faller ut om något oförutsägbart inträffar”, säger Oscar Folkesson, försäkringsrådgivare på Länsförsäkringar.
Undvik stora ekonomiska konsekvenser
”Ansvarsförsäkringen är viktig för att täcka eventuella skador eller ekonomiska förluster som kan drabba dina kunder,” säger Oscar Folkesson.
”Ett exempel är om du som konsult råkar lägga in felaktiga siffror i redovisningen – en situation som kan få stora ekonomiska konsekvenser för din uppdragsgivare.”
En ansvarsförsäkring kan hjälpa om ett skadeståndsanspråk riktas mot ditt företag. I alla företagsförsäkringar från Länsförsäkringar ingår en ansvarsförsäkring.
LÄS MER: Det här ingår i en ansvarsförsäkring
Med en ansvarsförsäkring får du hjälp i skadeståndsärenden
Länsförsäkringar utreder om det finns skäl för skadeståndet och förhandlar med den som kräver ersättning. Om tvisten går till domstol erbjuder Länsförsäkringar juridisk hjälp för att företräda ditt företag under en rättegång eller förhandling. Försäkringen kan också täcka rättegångskostnader och eventuella skadestånd.
Ett lokalt försäkringsstöd
”Länsförsäkringar består av 23 kundägda och lokala bolag i Sveriges samtliga län. Med lokal skadereglering är hjälpen nära om något skulle hända”, avslutar Oscar Folkesson.
LÄS MER: Skydda ditt företag i dag