Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ilska bland Sveriges Tiktokare – siffrorna strular och ingen svarar hos techjätten

Artikel bild
Matilda Allan, grundare och vd på UGC-butiken och Tiktok-influencer.

Fel i statistiken och inga svar från techjätten – nu ryter svenska kreatörer ifrån.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Tiktok har de senaste åren seglat upp som den snabbast växande sociala plattformen i världen. Den kinesiska appen toppar ideligen listor på de mest nedladdade apparna i världen och var och varannan ungdom scrollar igenom appen oavbrutet. 

Det har naturligtvis också lett till att många företag vill synas på plattformen och skapat en en ny plattform för influencers. 

Tiktoks svenska del drar också in rejält med pengar, förra året omsatte bolaget 243 miljoner kronor och gjorde en vinst på 15 miljoner kronor. 

Trots att de i Sverige har över 90 anställda så har flera kreatörer på plattformen berättat för Breakit att det är svårt att få tag i någon som kan hjälpa till vid problem.

Och nu är det problem.

I ett öppet inlägg på Linkedin skriver influencern och entreprenören Matilda Allan (som vi skrivit om tidigare här) att statistiken inte stämmer på plattformen. 

“Vi har märkt en bugg där visningsantalet på våra videos inte matchar interaktionerna”, skriver hon.

“Trots att vi kan få tusentals gilla-markeringar, visas ibland bara några hundra visningar, vilket inte verkar stämma.”

Hon är inte ensam om att uppleva problemen utan flera influencers som Breakit har varit i kontakt med har upplevt samma bugg. Det kan innebära att influencers inte får lika bra betalt för provisionsbaserade samarbeten.

“Jag tror att den större frustrationen ligger i att vi vill bygga långsiktiga relationer med varumärken”, säger Matilda Allan när vi pratar med henne.

“När sådana här buggar inte löses snabbt påverkar det samarbetet negativt, både i form av resultat och förtroende.”

I hennes öppna brev vädjar hon om att få hjälp av den svenska delen av Tiktok. 

“Vi väljer att lyfta detta offentligt då vi har historiskt haft svårt att få kontakt med er support, trots att flera av oss försökt under en längre tid”, skriver hon.

Även Breakit har sökt Tiktok, utan att få något svar.

 

Läs mer