Yubico, som säljer en liten platsbricka som gör din hårdvara betydligt svårare att hacka, redovisar en omsättning på 590 miljoner kronor för det tredje kvartalet och det motsvarar en tillväxt på hela 49 procent.
Den kan i sin tur ställas mot ökningstakten under det första halvåret som var 28 procent. Yubico accelererar med andra ord.
Orderingången ökade ännu mer, med 53 procent, och uppgick till 610 miljoner kronor.
"Tillväxten kom från en bred kundbas inom olika branscher och geografiska områden, med en fortsatt stark efterfrågan från både tech- och den offentliga sektorn. Merparten av vår tillväxt fortsätter att komma från våra befintliga kunder som utökar den interna användningen av våra Yubikeys", skriver Yunicos vd Mattias Danielsson som i rapporten påminner om att tredje kvartalet brukar vara en "säsongsmässigt svag" period.
Rörelseresultatet landade på 111 miljoner kronor, en uppgång från minus 78 miljoner motsvarande period 2023. Marginalen uppgick därmed till 18,8 procent i det tredje kvartalet. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 142 miljoner kronor (-21).
Därför ökar Yubico
Bolagets vd Mattias Danielsson ser flera förklaringar till den höga efterfrågan, inte minst ökningen av cyberattacker. Det leder till striktare regler och direktiv. I till exempel USA pressas myndighter att stärka sitt it-skydd.
"Detta driver behovet av beprövade produkter som Yubicos säkerhetsnycklar, då företag strävar efter att möta allt högre krav på multifaktorautentisering och dataskydd", konstaterar han i rapporten.
Yubicos aktie har stigit med över 100 procent under 2024 och börsvärdet uppgick vid börsstängning på tisdagen till 23 miljarder kronor. Aktien var för övrigt en av få aktier som steg, plus nästan 4 procent, på en sur Stockholmsbörs på tisdagen. På onsdagen fortsatte kursen uppåt. Aktien steg med 2-3 procent när Stockholmsbörsen öppnade.
Bolaget grundades av Stina och Jakob Ehrensvärd 2007. Stina Ehrensvärd, som idag har en visionärsroll på bolaget, berättar i den här intervjun från 2016 om bolagets framgångar under de första åren.
Stina Ehrensvärd äger cirka 10 procent av bolaget, en post värd nästan 2,5 miljarder kronor i nuläget.