Sök ikon

Kvartal tröttnade på public service – har 20.000 prenumeranter (och går med vinst)

Artikel bild
Jörgen Huitfeldt och Ludde Hellberg Kvartal. Foto: Press

Kvartal höjde priset – men läsarna fortsatte strömma in.

“Vi är inte nöjda än utan siktar väsentligt högre”, säger Ludde Hellberg, vd på Kvartal.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Kvartal är en mediesatsning som drogs i gång för några år sen. Till en början drevs verksamheten i stiftelseform men för två år sedan flyttades allt till ett aktiebolag. Då fick även Jörgen Huitfeldt, som är chefredaktör, och vd:n Ludde Hellberg in ungefär 10 miljoner kronor i riskkapital. 

Och bolaget växer bra. I en intervju i Dagens media säger Ludde Hellberg att bolaget har nått 20.000 prenumeranter trots att de har höjt priset. Det innebär en ökning med 5000 prenumeranter de senaste nio månaderna.

“Att vi visar den här typen av tillväxt av antalet prenumeranter trots att vi har höjt priset gör oss extra stolta.”

Kvartal – där bägge grundarna har en bakgrund på Sveriges radio (som de senare har kritiserat) – drar nu igång en daglig nyhetspodd och har för det anställt tre personer. 

“Att börja röra oss mot daglig nyhetsbevakning är ett naturligt nästa steg för Kvartal”, säger Ludde Hellberg. 

Kvartal går även mot vinst. Exakt hur bra det går vill Ludde Hellberg inte gå ut med, men han säger att resultatet för 2024 ser ut att bli positivt.

 

Läs mer