Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ännu ett bolag bränt av babykrisen – ReiRei i rekonstruktion

Artikel bild
ReiRei-grundaren Monica Landberg. Foto:Press/iStock/montage

Babybolaget omsatte runt 100 miljoner kronor förra året och säljer genom återförsäljare och den egna e-handeln produkter under varumärken som Ergobaby och Elvie.

Nu har ReiRei ansökt om rekonstruktion – pandemin, inflationen och bebisbristen ligger bakom.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Ännu ett bolag inom barnsegmentet har drabbats av den så kallade babykrisen, vilken Breakit skrivit flera artiklar om. 

Bland annat kämpar Babyland och Babyshop med sviktande omsättning. Boob Design har fått nya ägare efter en konkurs och Bonti drivs vidare med nya ägare efter en rekonstruktion. 

Nu kan Breakit avslöja att e-handlaren ReiRei kan läggas till på listan av krisande bolag då företaget, i slutet av oktober, ansökt om rekonstruktion. På måndagen ägde ett borgenärssammanträde rum vid Linköpings tingsrätt, enligt advokatbyrån DLA Piper

ReiRei, som grundades 2011 Monica Landberg, säljer bland annat barn- och babyprodukter under varumärken som Ergobaby och Elvie genom återförsäljare och på den egna e-handeln. 

Förra året omsatte ReiRei 95 miljoner kronor och gjorde en förlust på 8 miljoner. Året före låg omsättningen på 105 miljoner och resultatet på 571.000 kronor. 

Nu kan bolaget inom kort inte betala sina skulder på sammanlagt 39 miljoner kronor, enligt rekonstruktionsansökan som skickats in till Linköpings tingsrätt. 

Enligt den har ReiRei omsatt 66 miljoner kronor och gjort en förlust på drygt 8,2 miljoner under 2024. 

Anledningen till betalningssvårigheterna är, enligt ansökan, en lång rad yttre kriser – bland annat Coronapandemin och det allmänna konjunkturläget i Sverige. 

“Till det kommer att det sedan år 2022 har förelegat en tydlig trend i minskat barnafödande som resulterat i att antalet nyfödda barn nu är nere på rekordnivåer”, står det i ansökan. 

Det försämrade marknadsläget har påverkat både ReiReis och bolagets återförsäljare negativt. På grund av att konsumenterna i större utsträckning väljer billigare alternativ har ReiRei inte kunnat kompensera den bristande lönsamheten genom höjda priser, enligt ansökan. 

I rekonstruktionsansökan skriver ReiRei att bolaget under en längre tid försökt parera det försämrade läget. Bland annat genom att skära ner på personal och att byta till lokaler med billigare hyra.

Läs mer