Sök ikon

Skinfo vill reda ut vad som finns i hudvården – backas av Pingis Hadenius

Artikel bild
Pingis Hadenius och Lena Skiba grundare Skinfo. Foto: Press

De vill att vi ska förstå vad vi smetar på oss – men affären har inte lyft.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Den som någon gång har läst innehållsförteckningen på någon sorts hudprodukt minns det förmodligen. Inte för att det är lättläst och fullt med klargöranden utan snarare tvärtom.

Texten är oftast så liten att man behöver ta fram ett förstoringsglas men när man väl kan läsa vad det står är det ofta en besvikelse. Om du inte har en examen i kemi det vill säga. För det är otroligt krångliga namn på ingredienserna och det är inte alltid superlätt att tyda vad det är i.

Det sistnämnda problemet försöker bolaget Skinfo lösa. E-handlare kan koppla deras tjänst till sig och på så vis ge kunderna möjlighet att förstå att butylene glycol är ett ämne som ger doft och är tjockhetsreglerande. 

Bolaget grundades 2019 av Lena Skiba och Viktor Morin och två år senare gick profilen Pingis Hadenius och Alla bolag-grundaren Henrik Tellving in i bolaget. Sedan tidigare har också riskkapitalbolaget 7C Ventures investerat.

Men det verkar inte ha hjälpt. 

Enligt en ny årsredovisning som precis har skickats in till Bolagsverket har bolaget inte riktigt lyft. Förra året landade omsättningen på 356.000 kronor, visserligen en ökning med över 100.000 kronor jämfört med året innan men ändå rätt så blygsamt. Förlusten skrevs till 119.000 kronor, lägre än de 184.000 kronor som den låg på året innan.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer