Att göra exit är många entreprenörers våta dröm.
Och om ens livsverk dessutom slukas av några riktigt namnkunniga profiler så är det extra grädde på moset.
Poddprofilen och entreprenören Hannah Widell kan checka av båda dessa boxar på livets todo-lista.
I augusti 2021 lyckades hon stänga en affär med inga mindre än riskkapitalbolaget EQT:s grundare Conni Jonsson och ABBA-legendaren Björn Ulvaeus.
Och hon prutade inte på priset. Det avslöjar Hannah Widell i en podd-intervju med Breakit:
“Vi stod kvar vid det priset som vi satte från början”, säger Hannah Widell i podden där hon bjuder på en hel del detaljer från hur själva försäljningsprocessen gick till.
Hannah Widell och hennes syster Amanda Schulman startade sitt bolag Perfect Day 2011 och tio år senare hade de en rad succépoddar i sitt stall som Fredagspodden (där de två systrarna själva poddar), Alex & Sigge och fotbollspodden When we were kings.
Omsättningen var på väg mot nästan 100 miljoner kronor samtidigt som hela marknaden för poddar genomgick ett skifte. Flera nya aktörer kom in som var uppbackade med riskkapital och det blev tuff konkurrens om de största poddstjärnorna.
Även om Perfect Media lyckades behålla sina egna poddare blev det uppenbart att det skulle krävas stora finansiella muskler för att hålla jämna steg med de nya konkurrenterna framåt.
“Om vi skulle vara med och växa på marknaden så insåg vi att vi behövde göra samma sak som de andra och det hade vi absolut inte pengar till”, säger Hannah Widell.
Samtidigt satt Perfect Day i ett rätt bra läge som en potentiell säljare. De hade flera av de mest attraktiva poddarna och var erkänt duktiga på att bygga upp nya poddstjärnor. I det läget började Hannah Widell och Amanda Schulman fundera på om det inte började bli dags att casha in.
“Det var inte så att vi ‘dressade bruden’ och började leta efter en köpare utan det var vi som blev approcherade”.
Hur gick det till mer konkret – vem ringde vem?
“Alltså det var inte Conni och Björn som ringde oss utan det var Per Sundin som var vd för Pophouse”, säger Hannah Widell.
Pophouse var Conni Jonsson och Björn Ulvaeus mediebolag som senare köpte 100 procent av aktierna i Perfect Day.
“Jag hade känt Per ända sedan han var nöjeschef på TV4 då jag var programledare där. De hade startat Pophouse och Per tyckte väldigt mycket om flera av våra poddar”, säger Hannah Widell.
Kort efter att dialogen startat tog podd-paret Widell/Schulman in en rådgivare för att få hjälp med förhandlingarna. Det var entreprenören Hellen Wohlin Lidgard (också känd som en av drakarna i SVT:s program Draknästet).
“Hellen var jättebra på att förhandla åt oss och det är verkligen ett tips. Precis som i vanliga livet, ta hjälp av en advokat eller parterapeut. Det är svårt att förhandla för sig själv och det har ju de flesta profiler eller artister insett. Det finns en anledning till varför man har en agent för att inte bli känslomässig och verkligen löpa linan ut helt och hållet”, säger Hannah Widell.
En del av förhandlingstaktiken var också att få in fler budgivare:
“Vi tog in Hellen och gjorde en runda där vi träffade ett antal stora mediakoncerner”, avslöjar Hannah Widell.
Men ingen kom i närheten av vad Pophouse var villiga att bjuda för Perfect Media – det är i alla fall vad Breakits källor har berättat. Hannah Widell själv vill inte gå in på några siffror.
“Nej, det kan jag inte. Det är ju så tråkigt man önskar ju att man kunde skryta”.
Det ryktas om att ni fick mellan 50 och 100 miljoner kronor?
“Jag säger ingenting!”, säger Hannah Widell med ett skratt.
Vill du veta ännu mer om hur Hannah Widells storaffär, hennes nya stora passion och hur skvaller blivit en viktig del i hennes investeringsfilosofi? Lyssna på intervju-podden här!