Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hård kritik mot Temu från europeiska myndigheter – EU inleder formell granskning

Artikel bild
EU ska formellt granska den kinesiska e-handelsjätten Temu. Foto: TT

Temu “bryter mot konsumentskyddande lagar”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Den kinesiska shoppingjättens marknadsföring har tidigare fått hård kritik från flera europeiska myndigheter och nu inleder EU en formell granskning av bolaget.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

I våras anmäldes den kinesiska e-handelsjätten Temu, som rullades ut i Sverige förra året, av Sveriges konsumenter och 16 andra europeiska konsumentorganisationer för brott mot EU-lagen DSA (Digital Service Act). 

”Vi tänker inte acceptera att den här typen av företag kombinerar låga priser med totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd”, sa Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, då. 

Nu riktar Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter hård kritik mot Temu då jätten bryter mot konsumentskyddande lagar “på en rad punkter”. 

På fredagen inleds även en formell granskning av EU-kommisionen och CPC-nätverket (Consumer Protection Cooperation Network) – där Konsumentverket ingår. 

“Konsumentverket har tillsammans med övriga myndigheter inom nätverket arbetat under en längre tid för att utreda alla misstänkta överträdelser, och sammanställa bevisningen från samtliga medlemsländer”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. 

Temu använder sig, enligt nätverket och EU-kommissionen, bland annat av falska rabatterbjudanden, oschyssta spel, falska konsumentrecensioner och vilseledande information om ångerrätt. 

E-handelsjätten anklagas också bland annat för att göra det svårt för konsumenter att framföra klagomål och att ljuga om att produkter håller på att ta slut för att pressa konsumenter till att fatta beslut om ett köp. 

Instanserna har, enligt pressmeddelandet, ställt frågor om anklagelserna till Temu. E-handelsjätten har en månad på sig att återkomma, skriver Konsumentverket. 

Temu har uppfattat "farhågorna" som EU och nätverket framfört och kommer att arbeta nära europeiska myndigheter för att säkerställa att Temu följer EU-lagstiftningen, uppger Michael Falk på byrån Agera PR som hanterar PR-frågor för Temu i Norden.

"Vi har på relativt kort tid blivit populära hos många konsumenter, men vi är fortfarande en mycket ung plattform – mindre än två år i EU – och vi håller fortfarande på att lära oss och anpassa oss efter lokala krav", skriver han. 

Läs mer