Sök ikon

Annonssamarbete med Swedbank

Från noll till miljardbolag: Så har Fortnox finansierat sin tillväxtresa

Artikel bild
Michael Hansen, Fortnox och Jan Söderström, Swedbank.

Se till kundernas specifika behov, återinvestera i produktutveckling – och ha en tät kontakt med banken. Det är några av faktorerna som ligger bakom Fortnox framgångar. ”Vi har jobbat nära Swedbank i över 20 år”, berättar Michael Hansen, CSMO och affärsområdeschef på Fortnox.

Företagsplattformen Fortnox har de senaste åren överträffat många förväntningar i branschen. Där många företag eftersträvar att leva upp till ”40-regeln” – där tillväxt och vinstmarginal sammanlagt ska ligga på 40 procent – har Fortnox satt ett alldeles eget mått: Fortnox-regeln.

”Vårt mål är 60 procent och det har vi uppnått i 14 kvartal nu. Fortnox grundades 2001 och hade tio halvtuffa år. Tio år senare omsatte vi 40 miljoner med 40 anställda. Där någonstans började det hända grejer”, berättade Michael Hansen under Fortnox och Swedbanks gemensamma talarpunkt på Breakits event SaaS Summit 2024.

En tät kunddialog blev framgångsrecept

I dag har bolaget 900 anställda, och har de senaste åren haft en fin tillväxtresa.

För Fortnox har en viktig tillväxtnyckel varit att alltid våga förändras, och lyssna till kundernas behov.

”Av 900 anställda jobbar drygt en tredjedel med själva produkten. Vi satte oss ner med de som jobbar med bokföring och fakturering och frågade vad de behöver för att klara det dagliga arbetet. Sedan ville vi bygga produkten utifrån det.”

När man når en viss storlek med en SaaS-plattform får man en väldigt fin marginal

Nu jobbar över 20 000 redovisningskonsulter i plattformen dagligen. Fortnox har lagt stor vikt vid att ansluta över 500 applikationer – CRM-system, betallösningar och storbanker – för att frigöra tid hos redovisningskonsulterna och låta dem lägga energi på rådgivning. I dag använder 20 av de största redovisningskoncernerna Fortnox, och merparten av bolagets nya kunder kommer från de kanalerna. Tack vare detta har Fortnox kunnat lägga ännu mer resurser på produktutveckling.

”När man når en viss storlek med en SaaS-plattform får man en väldigt fin marginal på de sista kunderna, vilket gör det möjligt att återinvestera ännu mer i produkten. Det ger en härlig tillväxteffekt för oss, och ett stort värde för våra kunder.”

Dags att ta ditt bolag i en mer lönsam och hållbar riktning? Här får du tipsen och guidningen du behöver för att lyckas!

Så har Fortnox och Swedbank samarbetat

En annan nyckel bakom framgångarna är den nära relationen med Swedbank, som har pågått i över 20 år.

”Vi har haft kontakt med Swedbank ända sedan 2001. Fortnox har aldrig lånat särskilt mycket pengar, men det finns många andra saker ett bolag behöver från en bank. Vi jobbar mycket mot finansiellt reglerade verksamheter som erbjuder betaltjänster och krediter, och då behöver vi en stabil partner som har infrastrukturen och kontrollerna som behövs. Så vi jobbar väldigt nära Swedbank med många olika tjänster”, säger Michael Hansen.

Jan Söderström, Senior Vice President, Head of Sector Service & IT på Swedbank, satt också med i panelen på SaaS Summit. Han understryker vikten av att vara öppen mot sin bank i ett tidigt skede om man vill skapa nästa Fortnox.

”Våga vara transparent och ha en kontinuerlig dialog med din bank om vart bolaget är på väg och vilka finansiella tjänster ni kan tänkas behöva. Det kan handla om allt från att sätta upp kontotjänster, factoring, fakturaköp och hantera risker i valutahanteringen, till pensionsförsäkring”, säger Jan Söderström.

”I ett senare skede kanske man vill förvärva ett bolag och behöver titta på förvärvsinvesteringar, obligationsmarknaden, om man ska ta in hybridkapital eller kanske genomföra en börsintroduktion.”

”Ägarsidan en viktig detalj när bolag granskas”

När det gäller SaaS-bolag granskar Jan Söderström och Swedbank ofta bolagen genom ett generiskt filter.

”Vi tittar på bolagens finansiella situation, gör en prognos baserad på vad vi vet om bolagets historik och nulägesanalys. För SaaS-bolag tittar jag på saker som antalet abonnenter, mjukvaran som tjänsten är baserad på, och vilken potential det finns för att skala upp under en lång tid.”

”En annan viktig detalj är ägarsidan. Om bolaget inte utvecklas som man har tänkt vill man ha en partner på andra sidan som är beredd att stötta bolaget genom tuffare tider”, säger Jan Söderström.

LÄS MER: Så kan Swedbank hjälpa till under er tillväxtresa

Läs mer