Sedan 2012 har Wakakuu – grundat av duon Maria Tollemark och Anna-Maria Lundström-Törnblom – erbjudit högkvalitativa plagg online till förmånliga priser. Omsättningen har ökat i stadig takt och ligger nu på runt 100 miljoner per år, men tekniken som ligger till grund för e-handlaren hade inte hängt med i utvecklingen när nya vd:n Patrik Lampret kom in i bolaget.
”Vi hade en stor teknikskuld eftersom de underliggande affärssystemen i princip inte hade uppdaterats sedan starten. Nu har vi förbättrat upplevelsen på sajten, utvecklat ett nytt system för sökfunktionen och uppgraderat produktlistningarna, bland annat”, berättar han.
”Det är största styrkan hos Avarda”
Wakakuu är återförsäljare av en rad exklusiva varumärken, men har även lagt ett stort fokus på att lyfta det egna märket Wakakuu Icons. En stor del av omsättningen kommer från kunder som har shoppat hos Wakakuu sedan starten för tolv år sedan, vilket gör relationsbyggandet till en viktig del av e-handlarens strategi.
Det fokuset fick dem att välja bort övriga betallösningar, och i stället ingå partnerskap med Avarda.
LÄS MER: Här är detaljerna som gör Avardas betallösning unik
Eftersom Wakakuu är mitt inne i en stor förändring på techsidan är det viktigt med en samarbetspartner som kan vara flexibel och lyhörd kring alla behov som kan dyka upp.
Avarda hjälper oss med att bygga vårt varumärke.
”Att de är snabba i responsen och förstår vår affär är den största styrkan hos Avarda enligt mig. De flesta checkout-lösningar på marknaden ser idag ganska lika ut, men när vi har specifika önskemål kan vi alltid skräddarsy allt precis som vi vill. Det är enkelt för oss, och det känns som att vi verkligen blir prioriterade som kunder trots att vi inte är superstora i branschen. Att flera andra stora nordiska spelare också har valt Avarda som betallösning ger oss en ännu större trygghet.”
”Vill inte ge bort kunderna till en betallösning”
Varumärket Wakakuu Icons växer och ger Wakakuu nya, trogna kunder. Och till skillnad från flera andra betallösningar är Avardas white label-lösning optimerad för att vårda de relationerna och behålla kunderna i Wakakuus flöden.
”Att skaffa nya kunder kostar ganska mycket pengar, därför ville vi inte ’ge bort’ de kunderna till en betallösning som tar över kunden efter att de har handlat hos oss. Möjligheten att äga kundresan hela vägen var en stor anledning till att vi valde Avarda.”
Med hjälp av Avarda har Wakaku möjlighet att visa upp specialerbjudanden och nyheter, samt kommunicera med kunden under eget varumärke. På så sätt får de möjlighet att ligga kvar i kundernas medvetande.
”Det hjälper oss med att bygga vårt varumärke och påbörja nya dialoger med kunderna, medan Avarda ligger i bakgrunden. Att vi får tillbaka tio procent av kunderna till vår site via Avardas kanaler är positivt för vår strategi att sälja egna varumärken”, berättar Patrik Lampret.
LÄS MER: Upptäck betallösningen som lägger allt fokus på ert varumärke