Sök ikon

GÄSTKRÖNIKA

TOM FLUMÉ: Ingen minns en fegis – entreprenörer måste sluta blicka bakåt i jakten på framgång

Artikel bild
Tom Flumé, grundare och vd Moss and Noor. Foto: Press

Det är slående hur många entreprenörer som blickar bakåt för att finna sätt att lyckas framåt. Många bolag försöker lära sig av de som var framgångsrika för fem, sju, tio år sedan. Vi hör ständigt om gamla succéer i poddar och artiklar. Har vi verkligen så många fegisar till entreprenörer där ute som inte vågar tänka fritt?

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Varför är det så få svenska entreprenörer som vågar tänka själva? Som går sin egen väg. Vi hör ständigt etablerade sanningar i stil med ”den perfekta modellen för att skala ditt bolag” och ”så gör du för att ta ditt bolag till första, femte, tionde miljonen”. På Breakit SaaS Summit förra veckan fick du som besökare tips på “Go-to-market-strategier, internationalisering och säljmetoder som maxar tillväxten för ditt bolag.” Detta är inte unikt för Breakit. Experter hyrs in för att lägga ut texten om dåtidens framgångsrecept i alla typer av sammanhang.

Är det bara jag som tycker detta är anmärkningsvärt bakåtblickande? Att det är ett bakvänt tankesätt. För de som står på scen och intervjuas har ju lyckats för de tänkte nytt, tänkte annorlunda. De har ju lyckats för att de INTE gjorde som alla andra.

Visst, det är klokt att studera framgångar, men det finns inga garantier för att det som funkade igår ska fungera imorgon – eller ens idag. Om du lyckas kopiera marknadsledaren blir du i bästa fall just det. En bra kopia.

Det känns som att vi ibland fastnar i det förflutna, som att vi är rädda för att ta steget ut i det okända. Framtidens "playbook" handlar inte om att imitera. Det handlar om att vara kreativ, förstå förändringar och vara öppen för nya idéer. Nya tankar. Nya tillvägagångssätt. Att våga tänka efter själva.

Det är därför detta beteende överraskar mig så. Entreprenörer är ju de som tänker fritt. Som ser lösningar där andra ser problem. Som har förmågan att “se runt hörnet”. Det är så märkligt att det inte gäller affärsplaner och strategier. Målet måste ju vara att rida nästa våg, inte försöka simma ikapp den befintliga. Visst?

Så nästa gång du planerar din strategi, fråga dig själv: Vad skulle hända om jag istället blickar framåt? Vad skulle hända om jag skrev min egen playbook för framtiden? Om jag är med och definierar hur den framgångsrika strategin ser ut, inte bara plagierar andra. Som andra kommer kasta avundsjuka (och kopierande) blickar mot i framtiden.

Sluta kopiera dåtiden. Lyft blicken. Se framåt. Våga ta risk. Ingen minns ju en fegis.

TOM FLUMÉ, grundare och vd Moss & Noor

 

Läs mer