Rugvistas kvartalsrapport visar att e-handelsbolaget fortfarande har det mycket tufft, om än på en mycket tuff marknad.
Bolagets försäljning uppgick till 145 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en minskning med drygt 9 procent. Som jämförelse kan nämnas att bolagets försäljning sjönk med 1,7 procent under första halvåret.
Rörelseresultatet halverades till 9 miljoner kronor, motsvarande en marginal på 6,2 procent (11,7).
Michael Lindskog ersattes för en dryg månad sedan av Ebba Ljungerud som redan satt i Rugvistas styrelse. Hon tycker att perioden, det vill säga juli till september, präglades av försiktiga och prismedvetna konsumenter. Men under hösten har det ljusnat något enligt henne.
“Under tredje kvartalet var köpkraften hos europeiska hushåll fortsatt svag, även om vi mot slutet av kvartalet såg tidiga tecken på förbättrat konsumentförtroende, särskilt i Norden och då främst i Sverige”, skriver Ebba Ljungerud i rapporten.
Utöver svagare efterfrågan förklarar Rugvistas nya vd försäljningsnedgången med att det genomsnittliga ordervärdet har minskat på grund av att kunderna är priskänsliga. Det genomsnittliga ordervärdet under de nio första månaderna 2024 uppgick till 2.981 kronor, ner från 3.435 kronor under motsvarande period 2023.
Rugvista kommer nu att prioritera åtgärder för att försöka öka värdet på snittordern.