Det var på ett styrelsemöte under onsdagen som vd Alan Mamedi och strategichef Nami Zarringhalam berättade om sina beslut att lämna sina operativa uppgifter i bolaget de grundade för cirka femton år sedan.
"Det är efter mycket reflekterande vi har beslutat oss för att lämna det operativa ansvaret för Truecaller. Det går inte att beskriva hur stolta vi är över hur Truecaller utvecklats sedan vi grundade företaget 2009”, säger duon enligt det pressmeddelande bolaget skickade ut på onsdagskvällen.
“Som stora aktieägare, rådgivare och engagerade styrelsemedlemmar ser vi fram emot att helhjärtat arbeta vidare med Truecallers strategi och andra styrelsefrågor”, fortsätter Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
De lämnar de nuvarande uppdragen i det börsnoterade Truecaller i början av nästa år. Därefter kommer de att vara anställda som rådgivare till bolaget fram till och med halvårsskiftet.
Ny vd blir Rishit Jhunjhunwala som har jobbat på Truecaller sedan 2015. Han är idag produktchef och ansvarig för Truecallers verksamhet i Indien, bolaget klart viktigaste marknad. Rishit Jhunjhunwala bodde i Sverige 2015 till 2022 och han är svensk medborgare.
“Hans djupa produktkunskaper och ledarskapserfarenhet har varit avgörande för vår framgång, och vi har alltid betraktat honom som en medgrundare av Truecaller”, skriver grundarduon om bolagets nya vd i ett “personligt brev” som skickats ut i samband med ledningsförändringarna.
Alan Mamedi och Nami Zarringhalam kontrollerar tillsammans 15,5 procent av kapitalet och 61,5 procent av rösterna i Truecaller – fördelat lika mellan de två grundarna.
Så går det för Truecaller
Truecaller har med anledning av grundarnas beslut även offentliggjort sina siffror för det tredje kvartalet, en rapport som egentligen skulle skickas ut på torsdagsmorgonen.
Rapporten visar att bolaget, vars verksamhet kretsar kring en lösning som ger användarna möjlighet att verifiera kontakter och blockera oönskade samtal, omsatte 457 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Det motsvarar en tillväxt på 15 procent vilket är en klart högre takt än tidigare under året.
Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, uppgick till 167 miljoner kronor, en ökning från 145 miljoner.
Längst ner i resultaträkningen hittas en vinst på 118 miljoner kronor, en ökning från 105 miljoner motsvarande period förra året.
“Under kvartalet adderades ytterligare 16 miljoner månatliga aktiva användare vilket var den högsta användartillväxten, i absoluta tal, någonsin för Truecaller”, skriver bolaget.
Tillväxten beskrivs som "bred" och bolaget betonar att den sker i många länder och regioner.
Truecaller har nu en bra bit över 400 miljoner aktiva användare varje månad.
"Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och jag är övertygad om att vi kan nå en miljard användare på några års sikt. Vi är ett av väldigt få företag i världen vars produkt har lyckats attrahera hundratals miljoner människor. Att vi lyckats med det och därigenom satt Sverige på världskartan är något jag och min medgrundare Nami är otroligt stolta över", säger Alan Mamedi.