Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Linn Ahlborg lämnade Youtube och lägger nu ned nya bolaget LXA: “mått dåligt i över ett år”

Artikel bild
Influencern Linn Ahlborg ska lägga ner det egna varumärket LXA The Label. Foto: Skärmdumpar.

Hon startade sin Youtube-kanal i tolvårsåldern och har genom åren omsatt miljontals kronor som influencer.

I somras lade Linn Ahlborg sin Youtube-karriär på is för att helhjärtat satsa på det egna klädmärket LXA The Label. Nu ska bolaget läggas ned.

“Jag kommer vid årsskiftet att avveckla LXA The Label och fokusera på att bygga upp mig själv igen”, skriver hon i ett inlägg på Instagram.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Entreprenören och influencern Linn Ahlborg har 615.000 följare på Instagram och nästan 74.000 följare på Tiktok. Dessutom har hon en lång Youtube-karriär bakom sig. 

I somras kunde Breakit rapportera att profilen lämnade Youtube men hon har fortfarande ungefär 460.000 prenumeranter på plattformen. Bakgrunden till att hon pausade Youtube-karriären var att hon fullt ut skulle fokusera på det nya klädföretaget LXA The Label, som hon äger tillsammans med kreatörshubben Hubso. 

Linn Ahlborg startade sin Youtube-kanal redan i tolvårsåldern och startade sitt första aktiebolag som 15-åring, idag har hon hunnit bli 25 år. Att lägga Youtube-kanalen, hennes primära inkomstkälla, på is var inget enkelt beslut, uppgav hon i “en sista vlogg” i somras. 

“För LXA har jag mycket mer att ge och för att kunna fullfölja det behöver jag frigöra mer av min tid, och jag ser så jävla mycket fram emot att få se det jag, och vi, jobbat med hela det här året och att det förhoppningsvis speglas och kommer till liv under 2025”, sa hon i videon. 

Nu, fem månader senare, berättar hon i ett känslosamt inlägg på Instagram att LXA The Label ska lägga ner. 

Arbetet med klädmärket tog viktig tid från det personliga varumärket på sociala medier, samtidigt som försäljningen av kläderna var beroende av hennes kanaler, förklarar Linn Ahlborg inlägget och uppger att ekvationen till slut inte gick ihop. 

“Jag kan inte säga exakt vad det var som fick mig att knäckas till slut. Jag hade mått dåligt i över ett år och nu kom det ikapp mig”, skriver hon och uppger att hon haft en “inre konflikt” om sin roll som influencer.

2021 omsatte Linn Ahlborg, genom det egna bolaget Linn Ahlborg AB, drygt 6,5 miljoner kronor på sina sociala medier och vlogg-verksamheten på Youtube. Resultatet landade på drygt 5,4 miljoner kronor. 

De två nästkommande åren gick omsättningen ned. Förra året omsatte bolaget drygt 3,5 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2,2 miljoner. 2022 var omsättningen 4,8 miljoner kronor och vinsten landade på 3,6 miljoner. 

På sin Instagram beskriver Linn Ahlborg nu att hon genom åren lyssnat mer på andra än sig själv och att fokus på karriär har gjort att det egna måendet försakats. 

“Jag hoppas att jag framåt kan hitta ett sundare och mer hållbart förhållningssätt till mitt arbete som tillåter mig att fortsätta göra just det. Jag vet inte exakt vad det innebär eller hur det ska gå till än men jag vet att jag behöver göra utrymme för att ta reda på det”, skriver hon till följarna och fortsätter: 

“Jag kommer vid årsskiftet att avveckla LXA The Label och fokusera på att bygga upp mig själv igen. Jag vill tacka alla som någonsin varit en kund eller på något annat sätt stöttat, peppat och hejat på mig under den här resan”. 

Breakit har sökt Linn Ahlborg och LXA The Label/Hubso för ytterligare kommentarer. Ingen har i skrivande stund återkommit. 

Läs mer