Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Merchsweden-grundaren Fredrik Rinaldo har “knäckt koden” – nu ska han hjälpa andra (mot betalning)

Artikel bild
Fredrik Rinaldo, vd och medgrundare Merchsweden. Foto: Press

E-handlaren Merchsweden har ett år med rejält minskad omsättning i ryggen.

Istället för att fokusera på tillväxt bestämde sig grundaren Fredrik Rinaldo för att stärka bolaget inifrån. Nu har han krattat för framtiden. Samtidigt har han dragit igång en ny hemlig satsning.

“Sanningen är att det finns en kod, en hemlighet, hur man lyckas och verkligen slår igenom på Tiktok. Jag har knäckt den koden”, säger han i en stor intervju med Breakit.

Dessutom berättar han om:

✔ Så har bolaget ställt om – och krattat för framtiden
✔ Siffrorna för i år – så mycket ökar omsättningen
✔ Prognosen för resultatet: “Mest lönsamma året någonsin”
✔ Den nya hemliga satsningen: “Redan ett gäng stora kunder”

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Efter att Fredrik Rinaldo grundade Merchsweden som ett UF-bolag år 2018, dröjde det inte länge innan han hajpades på Tiktok. Företaget, som säljer sneakers och kläder i premiumsegmentet, drabbades av inbrott tidigt under företagsresan. Hur hänger det ihop med Tiktok? Jo, grundaren gjorde nämligen innehåll av händelserna genom att använda sekvenser från lagrets övervakningsfilm. 

Klippen fick flera miljoner visningar. Mer om allt detta går att läsa här, men sammanfatta kan man lugnt säga att det hjälpte till att skapa ett community. Fram till idag har det växt ännu mer, och antalet följare på Tiktok uppgår till 466.000.

Nu kan Breakit berätta hur det går för bolaget. 

Under 2023 uppgick omsättningen till 15,5 miljoner kronor, med ett resultat på 350.000 kronor. Det kan jämföras med året innan – bolagets rekordår–  då omsättningen landade på 22 miljoner kronor med ett resultat på 364.000 kronor. 

Men tappet i omsättningen var långt ifrån en chock, berättar vd:n och grundaren Fredrik Rinaldo för Breakit.

“Redan året innan förstod vi att en av de stora kostnaderna i vår verksamhet var att vi inte hade stenkoll. Vi växte snabbt, men systemen och logistiken var dåliga och organisationen var stökig.”

“När vi kom in i 2023 blev konjunkturen sämre, så vi bestämde oss för att dra i bromsen, som är anledningen till att omsättningen minskade. Vi försökte inte slå några säljrekord utan för att istället bygga verksamheten inifrån”, säger Fredrik Rinaldo, som är ensam ägare i bolaget. 

Så blev det också.

Ett internt logistiksystem står redo, snart ska bolaget inviga ett nytt lager och sortimentet har breddats.

“Under 2022 kände vi att om intresset för sneakers skulle svalna, vilket det också gjort under förra året, så skulle det bli jobbigt för oss. Så vi har jobbat med att utöka sortimentet och har nu även, förutom sneakers, kläder, vintage väskor och en del annat.”

Har ni börjat se effekterna av det interna arbetet? 

“Absolut. Vi har verkligen krattat för framtiden. Redan i år kommer vi att dubbla omsättning jämfört med förra året, så vi räknar med att landa på ungefär 33 miljoner kronor. Dessutom är vi rustade för tillväxt kommande år.”

Exakt hur mycket bolaget förväntar sig att resultatet kommer att uppgå till kan inte han kommentera, men han säger att Mershsweden ser ut att göra sitt lönsammaste år någonsin. 

Draghjälp från sociala plattformar

Tillbaka till Tiktok, där bolaget fortsätter att bygga sitt varumärke.

Utöver att skapa content i Merchswedens egna kanal på plattformen jobbar bolaget numera även med betald annonsering, berättar Fredrik Rinaldo.

“Det fungerar jättebra för oss. Vi har verkligen knäckt en nöt om hur man ska göra.”

“Men vi lägger mycket resurser på annonsering på andra plattformar också, exempelvis Youtube.”

Just Youtube använder bolaget för mer än så. Sedan ett år tillbaka lägger det ut en video i veckan, med vad grundaren kallar “autentiskt filmer” med “behind the scenes” från arbetet på kontoret. 

“Vi berättar om problem vi stöter på, för det gör man alltid som företag, och massa annat. Genom det bygger vi en otroligt stark ‘core audience’ och en stark relation med våra följare. Det finns ett väldigt stort värde i det.”

Genom åren har bolaget däremot gjort mer än så för att bygga varumärket, även om sociala plattformar är acceleratorerna för Merchswedens budskap. Under våren förra året satte bolaget upp en pop up-butik i hemstaden Västerås. Planen var att sälja sneakers värda tusentals kronor för en eller ett par kronor paret – och lägga ut klipp från jippot på sociala medier. 

Men det hela spårade ur. 

Tusentals unga trängdes runt kravallstaketet och säkerheten kunde inte garanteras. Evenemanget blåstes av.  

Hur ser du på händelsen nu, när du blickar tillbaka?

“Hela situationen var surrealistisk, 4.000 ungdomar som vallfärdades till Västerås för att besöka vår pop up. Många läxor är lärda men jag är mest glad att ingen kom till skada. Hela Västerås city fick däremot en rejäl boost i dagskassan. Jag väntar fortfarande på mitt diplom från Västerås Stad", säger han.

Ny hemlig satsning 

Fredrik Rinaldo engagemang för det egna bolagets framfart på Tiktok har lett honom in på ytterligare ett spår, avslöjar han. Sedan ett tag tillbaka har grundaren, vid sidan av Merchsweden, hjälpt andra företag med rådgivning kring hur de ska slå igenom bruset på plattformen.

“Det finns ett recept för hur man lyckas, både organiskt och genom betald annonsering. Det här receptet är självklart för mig och för mina Tiktok-kollegor, men för många företag där ute så är det inte lika självklart.”

Han har därför grundat ett helt annat bolag, Infront Agency AB, tillsammans med Daniel Backlund, som har en bakgrund inom PR och marknadsföring. Duon äger bolaget tillsammans och just nu står Fredrik Rinaldo registrerad som vd för den nya satsningen.  Daniel Backlund kommer däremot att ta över posten som högsta chef inom kort.  

“Vi har paketerat kunskapen vi har och ska genom den här nya verksamheten stötta andra. Vi har redan ett gäng stora kunder som vi jobbar med idag och sköter deras konton.”

“Det finns ingen annan i branschen som vet lika mycket som mig och de jag jobbar som kan lika mycket om det här. Ingen byrå där ute kommer att kunna mäta sig med oss.”

För egen del kommer arbetet inom Infront Agency inte skilja sig särskilt mycket från Merchsweden. 

“Det är det som jag jobbar dagligen med i Merch som jag kommer att rådge om i Infront.”

“Sanningen är att det finns en kod, en hemlighet, hur man lyckas och verkligen slår igenom på Tiktok. Jag har knäckt den koden, precis som ytterligare några andra få har gjort. Så jag är övertygad om att det här kommer att gå riktigt bra.”

Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag

Läs mer