Breakit har i flera artiklar rapporterat om den så kallade babykrisen, vilken slagit hårt mot e-handlare som Babyshop (rapporterade brakförlust 2023), Boob Design (gick i konkurs och köptes av Monthly of Sweden) och Bonti (nya ägare efter rekonstruktion).
Även Babyland har drabbats. I bokslutet för 2023 rapporterade företaget en omsättning på knappt 199 miljoner kronor, vilket kan jämföras med knappt 259 miljoner 2022. Resultatet förbättrades något 2023. Då rapporterades en förlust på knappt 31 miljoner kronor, 2022 blev resultatet minus drygt 38 miljoner.
Enligt bokslutet påverkades Babyland av “geopolitiska spänningar” efter Rysslands invasion av Ukraina och en minskad köpkraft på grund av det dåvarande konjunkturläget i Sverige.
Nu meddelar företaget i ett pressmeddelande att Maja Kärrlander Örup, som tidigare bland annat jobbat med e-handel på Adlibrisgruppen, Layered och Steamery och varit vd på den de digitala heminredningsbutiken Bondeco, tar över som vd på Babyland.
“Jag är glad och hedrad över uppdraget som vd för Babyland. Tillsammans med ett erfaret team ser jag fram emot att fortsätta utveckla Babylands fantastiska varumärke”, säger Maja Kärrlander Örup i ett pressmeddelande.
För några år sedan slogs Babyland samman med leksaksföretaget Stor&Liten. Maja Kärrlander Örup tar även över ledarskapet där.
Babyland och Stor&Liten ägs till drygt 64 procent av Laulima, ägarbolaget bakom Pär Svärdsons nätapotek Apotea.
“Vi är mycket glada över att ha Maja ombord på Babyland. Vi tror att hon är helt rätt person för att driva och utveckla Babylands affär framåt och vi ser fram emot att ta Babyland till nästa nivå” säger Pär Svärdson i pressmeddelandet.