Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Acast tappar tempo i Europa – men närmar sig vinst

Artikel bild
Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Acast tågar sakta mot vinst men tappar mystiskt i lyssning.
“En tuffare marknad”, skriver bolagets vd Ross Adams i delårsrapporten.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Först några hårda fakta om det tredje kvartalet för Acast: 

Omsättningen uppgick till 475 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 12 procent. Det är en rejäl inbromsning från det första halvåret då tillväxttakten låg på 24 procent. 

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, landade på 16,2 miljoner kronor, upp från minus 25,7 miljoner kronor. 

Rörelseresultatet förbättrades till minus 6,0 miljoner kronor (minus 43,6). 

Sammantaget växer Acast i lite lägre takt än tidigare, men är ett betydligt mer lönsamt (eller egentligen mindre olönsamt) bolag idag än för ett år sedan. 

Vd Ross Adams lägger större vikt vid det senare, det förbättrade resultatet, i sitt vd-ord. 

“Denna positiva trend, driven av fortsatt stark utveckling i Nordamerika, ökad intjäning per lyssning och förbättrad lönsamhet inom samtliga regioner, markerar vårt tydliga fokus på lönsam tillväxt”, skriver han i rapporten. 

Bolaget har som mål att visa vinst på raden för rörelseresultat före av- och nedskrivningar, ebitda. Efter nio månader uppgår detta resultat till minus 10,2 miljoner kronor. Bolaget når med andra ord sitt mål om vinsten i det sista kvartalet blir i nivå med det tredje.

“Vårt fokus på lönsam tillväxt framgår i det tredje kvartalets finansiella resultat. Vi fortsätter att se breda lönsamhetsförbättringar samtidigt som vi gör väl avvägda investeringar”, skriver Acasts vd. 

Brittisk svaghet

Apropå intäkterna skriver han att tillväxten i Europa var “mer måttlig”. Den stannade på 3 procent i kvartalet. 

“Utvecklingen i Storbritannien påverkades av en tuffare marknad medan vi fortsätter att se en god utveckling i både Norden och Kontinentaleuropa”, beskriver Ross Adams den europeiska marknaden. 

Noterbart är att antalet lyssningar på poddar i Acast nätverk uppgick till 1.094 miljoner, en minskning med 15 procent jämfört med samma period föregående år. 

“Minskningen är hänförlig till Apples uppdatering till iOS17 som påverkat hur antalet lyssningar mäts”, skriver bolaget. 

Acast driver en plattform som kopplar i poddkreatörer och annonsörer över stora delar av världen.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer