Temu, Shein och Aliexpress har stormat in på den europeiska och den svenska marknaden med sina extremt billiga varor och aggressiva marknadsföring.
Exakt hur aggressiv den har varit har tidningen Resumé granskat.
Svaret?
Väldigt aggressiv får man nog säga.
Efter att ha köpt en vara på Temu bombades Resumés reporter Amanda Törner med 70 mejl på en månad från lågprissajten. Merparten av mejlen handlade om att hon kunde få 100 procent tillbaka eller få stora rabatter på nya varor. Flera gånger påstod mejlen att en vara var försenad och att kompensation skulle utgå trots att varan inte alls var försenad. Men om man klickade sig vidare fanns det aldrig några gåvor eller presenter. Istället fanns det erbjudande om att få rabattkuponger i utbyte mot köp till en viss summa. Stressande nog var flera av erbjudandena även försedda med en klocka som räknar ner tiden tills erbjudandet går ut.
“Det är bedrägeri och något konsumenter borde anmäla till Konsumentverket”, säger Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik på Sveriges Konsumenter till Resumé.
“Eftersom löftena inte infrias utan förpliktelse rör det sig aldrig om gåvor”.
Temu försvarar sig i ett skriftligt uttalande via sin svenska pr-byrå.
“Vårt mål är att skapa en engagerande och njutbar shoppingupplevelse, inte att manipulera våra kunder. Vi blev ganska förvånade när vi fick veta att vårt förhållningssätt till interaktiv onlineshopping kunde uppfattas som vilseledande. Detta var aldrig vår avsikt.”
Förra året hade Temu en omsättning på motsvarande 375 miljarder kronor och gjorde en vinst på 87,5 miljarder kronor.
LÄS MER: Lovar att du ska shoppa som en miljardär – men vad är egentligen Temu?