Sök ikon

Olof Sköld ska bygga Maurten till Sveriges nästa unicorn – på fyra år: “Fullt möjligt”

Artikel bild
Olof Sköld, vd Maurten. Foto: Press/iStock

Med 6 månadslöner på fickan, en nyfödd dotter och ett saftigt huslån drog Olof Sköld igång sitt foodtech-bolag.

Idag är hans skapelse värd över 2 miljarder kronor – och det är ändå bara början.

I en stor intervju berättar Göteborgs-entreprenören nu hur han blev marathon-elitens egen favoritkran, varför han hellre rekryterar på barnkalas än att anlita headhunters och när Maurten ska uppnå status som unicorn.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

På i alla fall en punkt skiljer sig Olof Sköld en hel del jämfört med många andra framgångsrika techentreprenörer som vi på Breakit brukar intervjua.

Istället för att lyfta fram hårda siffror som omsättning, resultat och rörelsemarginal så brinner Olof Sköld mer för att tala om produkten. Så är han inte heller, till skillnad från den typiska företagsledaren, utbildad på någon av landets handelshögskolor. Istället har han en ingenjörsexamen vid Chalmers i Göteborg och drev under tio år ett forskningsintensivt bioteknikföretag.

“Vi är ett ganska avancerat företag och jobbar ungefär som ett läkemedelsbolag där vi bedriver tung forskning och utveckling”, säger Olof Sköld när han intervjuas i en podcast som Breakit gör i samarbete med Swedbank.

Men även om hans foodtech-bolag Maurten bygger på avancerad forskning från bland annat Chalmers och en rad patent är poängen med produkten lätt att förstå även för en lekman. 

“Vi gör en typ av energiprodukt som hjälper atleter att prestera bättre. Eller på ett sätt kan man säga att det handlar om att de inte ska underprestera”, säger Olof Sköld.

För Maurtens energiprodukt tillför inte bara kolhydrater till idrottsmännen för att öka deras prestation. Den som intar energin under sitt idrottsutövande behöver inte heller springa på toaletten – något som dessvärre drabbar många andra när de trycker i sig andra typer av energi under till exempel ett marathonlopp.

“Kroppen är inte anpassad för högt intag av kolhydrater när man springer även ifall det är precis det man behöver då. Men det löser vår produkt”, säger Olof Sköld.

Att ta bolaget till en miljardvärdering under de här fyra åren, det tror vi ska vara fullt möjligt

När Maurten lanserades var strategin att låta elitidrottare först testa produkten. Gillade de effekten skulle ryktet sprida sig också till motionärerna. 

Strategin visade sig vara ett riktigt framgångsrecept. En av de första “testkaninerna” var Kenenisa Bekele som redan 2016 provade Maurtens energiprodukt.

“Det slutade med att han sänkte sitt personbästa på marathon med två och en halv minut. Då dröjde det inte länge innan tvåan i det loppet hörde av sig och ville hänga på”, säger Olof Sköld.

Sedan spreds ryktet bland löparna snabbt och med det tog också försäljningen fart. Från några enstaka miljoner startåret 2016 till en kvarts miljard kronor 2023 då resultatet hamnade på 8 miljoner kronor.

I år räknar Olof Sköld med att försäljningen ska hamna på cirka 370 miljoner kronor för att 2025 gå över 500 miljoner kronor. I somras fick Maurten in bland annat familjen Stena som ny storägare. Då såldes befintliga aktier för 230 miljoner kronor i en transaktion som värderade hela foodtech-bolaget till 2,3 miljarder kronor. Men på några års sikt är ambitionerna ännu högre än så. I podd-intervjun berättar Olof Sköld att man lagt fast en fyraårsplan med målet att uppnå unicorn-status, det vill säga ett bolagsvärde på över 1 miljard dollar.

“Det är tanken. Att ta detta bolag till en miljardvärdering under de här fyra åren. Det tror vi ska vara fullt möjligt”, säger Olof Sköld.

Idag inser vi att det var ganska galet, vi tog enorma risker

Men bakom det framgångsrika bolagsbygget ligger en rejäl dos risktagande. När Olof Sköld stod inför valet att dra igång Maurten eller ta ett välbetalt vd-jobb blev det något av ett vägval.

“Jag och min fru hade fått vårt första barn och vi hade tagit en massa lån på huset. Jag hade sex månadslöner från mitt gamla jobb och hade flera erbjudanden om nya vd-jobb”, säger Olof Sköld och fortsätter:

“Vad tror du om att starta upp ett nytt bolag utan kapital, sa jag till min fru. Hon sa att det var en grym idé. Idag inser vi ju att det var ganska galet. Vi tog enorma risker”.

De sämsta rekryteringarna vi har gjort har varit via rekryteringsfirmor

Även när det gäller rekrytering så väljer Olof Sköld att ta sin egen väg. Istället för att anlita traditionella rekryteringsfirmor letar han efter nya medarbetare på rätt oväntade ställen. Som till exempel redaktioner för grävande journalister – och barnkalas. Den nuvarande varumärkeschefen Herman Reuterswärd jobbade tidigare nära skjutjärnsjournalisten Janne Josefsson som researcher på SVT:s Uppdrag granskning.

“Herman är ett gyllene exempel på att vi hittar stjärnor på ställen som inte alla andra söker. Det naturliga hade ju varit att söka efter en mer traditionell marknadschef”, säger Olof Sköld och fortsätter:

“De bästa rekryteringarna vi har gjort i bolaget har varit på det sättet. Inte via rekryteringsfirma. De sämsta rekryteringarna vi har gjort i bolaget har varit via rekryteringsfirmor”.

Han är alltid på jakt efter nya talanger att anställa:

“Marknadschefen rekryterade jag faktiskt på ett barnkalas. Han hade precis flyttat till Sverige från Argentina och det kändes rätt direkt. Det har funkat jättebra”, säger Olof Sköld.

Vill du höra mer om Olof Skölds rekryteringsstrategi och hur han bygger bolag – lyssna på poddintervjun här.

Läs mer