Fler och fler horsetechbolag har de senaste åren galopperat in i näringslivet – och vunnit allt mer mark. Uhip, som säljer ridkläder genom den egna e-handeln och återförsäljare, är ett av dem. Ulrika Falkman grundade bolaget 2011 och idag äger hon det tillsammans med sin man Tomas Falkman.
Nu kan Breakit berätta hur det går för Uhip och att det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig från första maj 2023 till sista april i år, visar på tuffare tider.
Nettoomsättningen uppgick till närmare 48 miljoner kronor, med ett minusresultat på 5,6 miljoner kronor. Det kan jämföras med räkenskapsåret innan, då omsättningen landade på 63,5 miljoner kronor och resultatet uppgick till 161.000 kronor.
“Vi är vana vid att ha en tillväxt på 30 till 50 procent, så vi ser det här som ett hack i kurvan i tillväxtresan. Det är tydligt att vi har drabbats av den minskade köpkraften som lågkonjunkturen fört med sig”, säger vd:n och grundaren Ulrika Falkman.
Dessutom råkade bolaget tajma lågkonjunkturen med att göra stora interna investeringar, bland annat i lager, berättar hon.
“Det slog hårt mot oss att få ett stort lager samtidigt som köpkraften blev sämre. Men framförallt är det våra återförsäljare som drabbats.”
Bolagets egna e-handel tappade omkring 10 procent av försäljningen, medan återförsäljarna upplevde ett ras med hela 90 procent. Uhips försäljningsvolym minskade 15,5 miljoner kronor hos återförsäljarna – varav en dem stod för 8 miljoner kronor.
“Vi har ju inte varit ensamma i branschen om att drabbas, så priserna hos mängder av konkurrenter har pressats, vilket gjorde att vi också behöva sänka priserna. Det har bidragit till sämre marginaler.”
Som nämnt är Uhip inte det enda horsetech-bolaget som fått slita den senaste tiden. Tidigare under hösten kunde Breakit rapportera att PS of Sweden, som bland annat säljer kläder för ryttare, träns, täcken och andra hästrelaterade artiklar, har också mötts av motvind och gick in i rekonstruktion under oktober. Även Ridesum, som skulle förbättra ridsporten genom digitala verktyg och backades av tunga aktörer, har drabbats hårt och tvingades nyligen i konkurs.
Tillbaka till Ulrika Falkman och Uhip.
Hur jobbar ni för att ta igen tappet?
“Det var mycket extraordinära kostnader förra året som vi inte har i vanliga fall, från ökade lagerkostnader, ökade räntekostnader och valutaförluster. Under våren i år har vi legat lågt och förberett oss för tillväxt. Redan nu ser vi att köpkraften inom e-handeln, i alla fall i Sverige, är starkare än förra året”, säger Ulrika Falkman.
Verksamheten har vässats inom marknadsföring och med ett nytt e-handelssystem som innebär effektivare processer, berättar hon.
“Det har ju självklart kostat oss att göra de här förändringarna, men långsiktigt kommer det betyda lägre kostnader.”
Tror du att det värsta är över nu, eller kommer det fortsätta vara tufft?
“I år kommer vi inte tillbaka till tillväxten från 2021 och 2022 men omsättningen i e-handeln har ökat i volym i år jämfört med förra året. Så vi ser i år som hyfsat starkt. Men det dröjer nog till nästa år innan det verkligen börjar ljusna igen.”
Hon beskriver samtidigt vägen framåt som en balansgång.
“Snart ska vi köpa in det som vi ska sälja om ett år. Jag kommer inte våga dra på för mycket, men samtidigt vill man ju vara med på vågen om det vänder. Men vi har inte plagg som går ur tiden. Det är väl det som är styrkan med kläderna vi säljer. Vi har vissa färger och stilar som vi tog fram för åtta år sedan som fortfarande ligger och rullar.”
Läs mer: 24 heta horsetech-bolag – utmanarna som vill revolutionera hela miljardbranschen
Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag