Sök ikon

Babymössan från Mini Rodini kostar 300 kronor mer på Sellpy – sajtens priser väcker frågor

Artikel bild
Prissättningen spretar på second hand-sajten Sellpy. Foto: Istockphoto/TT

Den leopardmönstrade babymössan kan klickas hem på second hand-sajten för 450 kronor. Rimligt? Knappast sett till prislappen i varumärkets egna butik. Där kostar en ny likadan mössa bara en tredjedel, alltså 150 kronor.

Den H&M-backade second hand-sajten Sellpys prissättning väcker frågor. Breakit kan efter bara ett par knapptryck hitta flera exempel på överpriser. Här är sajtens försvar.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Ekvationen brukar vara såhär: Det är tiden som kostar på andrahandsmarknaden. Sållandet och scrollandet efter vinterskor till barnen eller en kashmirklänning belönas med ett fyndpris och den sköna känslan att just det här köpet åtminstone inte har samma klimatavtryck som nyproduktion. Gott så. 

Men är det så enkelt när second hand-marknaden växer i rasande takt? 

Nyligen lyfte Instagramkontot Modemassakern, som modevetaren och poddaren Emily Dahl står bakom, hur märklig prissättningen kan vara på den snabbväxande second hand-sajten Sellpy, tungt uppbackad av klädjätten H&M. 

Hon visade ett par exempel, bland annat en löskrage från Polarn O Pyret som kostade mer begagnad än den gjorde i butik. Där rök fynd-faktorn i det specifika fallet. 

Nyfikenheten väcktes på Breakit-redaktionen. Är det här vanligt? 

Ett stickprov på Sellpy pekar på att svaret är ja, rätt så vanligt. Testet är enkelt och går till så här. Breakit söker på fyra populära och åtråvärda varumärken: Bianca Ingrossos modemärke Avora, entreprenörens skönhetsmärke Caia, Matilda Djerfs Djerf Avenue och barnklädesmärket Mini Rodini. Vi kollar bara på de första två sidorna för varje sökning och resultatet är att tre av fyra visar överpriser redan där. 

 

  • En BB-cream från Caia som visserligen är helt ny saluförs för 400 kronor på Sellpy. I Caias butik kostar den strax under 300 kronor. 

  • En pyjamas från Djerf Avenue, som Sellpy bedömer är i gott skick men med tecken på användning, kostar 1280 kronor – 80 kronor mer än på Djerfs hemsida. 

  • En babymössa, också den med tecken på användning, från Mini Rodini säljs för hela 400 kronor. Ny hos e-handlaren – utan tecken på användning – kostar den 150 kronor. 

Vad säger Sellpy?

Breakit har ställt frågor om hur det kan komma sig att priserna blir dyrare på Sellpys hemsida än vad de var i handeln från början och har fått ett mer generiskt svar om hur prissättningen går till.

”Eftersom Sellpy har både säljande och köpande kunder, är det viktigt för oss att våra säljare kan känna att de får ett bra pris för sin vara samtidigt som våra köpare kan uppleva att de betalar ett rättvist pris baserat på efterfrågan”, skriver en talesperson. 

Det är en AI-modell som räknar ut startpriset utifrån Sellpys historiska försäljningsdata. Sedan sker en stegvis sänkning efter hand. Säljaren kan justera prisförslaget.

“Vi är lyhörda till feedbacken kring prissättningen och har bland annat implementerat ett tak för hur stora höjningar säljaren kan göra på egen hand utan att kontakta Sellpy”, skriver talespersonen och fortsätter: 

“Vi kommer att se över de exempel du skickat med här och uppskattar dialogen som hjälper oss att skapa en ännu bättre upplevelse för våra användare.” 

Sprängt miljardvallen

Det råder inget tvivel på att Sellpys affär växer. Den senaste årsredovisningen, som avhandlade det brutna räkenskapsåret december 2022 till och med sista november 2023, visade att Sellpy för första gången sprängt miljardvallen. Bolaget omsatte nära 1,2 miljarder kronor under året, en ökning med 59 procent från föregående räkenskapsår. 

Bolaget är som tidigare nämnt också backade av H&M, som kunnat sälja av varor i nyskick via andrahandssajten. I slutet av 2023 tog Sellpy in 75 miljoner kronor från H&M. I våras tog bolaget in ungefär lika mycket. I somras var det dags igen. Via en nyemission fick Sellpy in drygt 100 nya miljoner.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

 

Läs mer