I dagarna meddelade Northvolt att PR-konsulten Erik Zsiga tagit över som presschef på den krisande batteritillverkaren. Du kan läsa mer om krisen på Northvolt här.
När det nya uppdraget offentliggjordes tidigare i veckan beskrev Erik Zsiga det som en av sina "knivigaste yrkesutmaningar”, vilken han tar på sig med “stor ödmjukhet”, i ett inlägg på Linkedin.
Nu har han varit på Northvolt i snart tre veckor, uppger han för Breakit. Planen är att vara kvar i minst några månader till.
“Det är ett superduktigt kommunikationsteam som har drillats mer än något annat i Sverige det senaste året, men de kände att det behövs en person till och då kommer jag in med nya ögon”, säger Erik Zsiga när han ringer upp mellan raden av möten på batteritillverkaren.
Liknar intresset för Carl Bildt
Erik Zsiga har en rad tunga uppdrag på cv:t. Bland annat har han jobbat som global presschef på Electrolux, hos Zimpler och som presschef under Carl Bildts tid som utrikesminister.
Medieintresset för Northvolt liknar, enligt Erik Zsiga, det som han hanterade med den tidigare utrikesministern.
“Det närmaste du kommer är ju medieintresset för Carl Bildt, som jämt och ständigt var närvarande”, säger han.
Det var Northvolt som tog kontakt med Erik Zsiga angående uppdraget. Han tackade ganska snabbt ja.
“Det var inget supersvårt beslut, det här är en spännande tid att komma in i. Nu har det varit tråkiga saker med personalneddragningar, men nu börjar man se slutet i tunneln och en vändning framåt”, säger han.
Vad det rent konkret är som gör att Northvolt nu ser “ljuset i tunneln” kan han inte gå in på i detalj. Den strategiska översynen som bolaget genomför har kommit en bit på vägen och diskussionerna om finansiering går framåt, enligt honom.
“Jag tror att det här kommer att bli oerhört spännande och kanske också enklare framöver”, säger Erik Zsiga.
Det har rapporterats om anställda som varit osäkra på att de ska få sin lön utbetald, fakturerar du varje dag nu för att säkra upp?
“Nej, jag är lugn. Jag tror att det här företaget är här för att stanna en lång tid”.
Ska vända mediebilden – ser tre utmaningar
Det senaste ett och ett halvt året har Erik Zsiga jobbat med energilagringsbolaget Ingrid Capacity, vilket delvis ligger till grund för beslutet att hoppa på Northvolt.
“Där såg jag vilken enorm potential det finns i batteriet och elektrifiering”, säger han.
Nu vill han vända den “ganska tråkiga mediebilden” av Northvolt. Här ser Erik Zsiga tre utmaningar att ta tag i framåt.
Ett: att förklara vad det Northvolt faktiskt gör.
“Att utbilda helt enkelt, det tror jag är en viktig aspekt nu när det är så mycket fokus på att få in pengar. Det är en otroligt komplex verksamhet, och en komplex verksamhet kan ofta vara väldigt dyr”, säger han.
Två: Tillgänglighet och transparens. Nu är Northvolts kommunikationsteam en man starkare och kan ägna mer tid åt att prata med journalister, enligt Erik Zsiga.
“Jag kan bidra med att göra oss lite mer tillgängliga och också transparenta, det känns som en viktig aspekt nu”.
Och tre: Bredda debatten.
“Det har varit en del i debatten som ifrågasätter den gröna omställningen och elektrifieringen, men det finns också de som ser ett stort värde och en stor potential i det. Att få ut dem i diskussionen är också viktigt”
Vad tycker du om att regeringen inte tänker hjälpa Northvolt med statliga pengar?
“Jag kan väl som en gammal god liberal förstå poängen i att vi har ett fristående näringsliv som står på egna ben. Samtidigt tror jag att man i dagens läge kanske också ska fundera på när det offentliga måste göra det för att vi ska uppnå miljömål eller skapa stabilitet i samhället”, säger Erik Zsiga och tillägger:
“Men jag måste sätta mig in i alla detaljer lite mer innan jag har en tydlig politisk åsikt”.