Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Swedbank

Hannah Widell om sin nya (otippade) satsning: “Riktigt besatt”

Artikel bild
Hannah Widell, multientreprenör och Stefan Lundell, medgrundare av Breakit.

Det bubblar konstant kring multientreprenören Hannah Widell. Den röda tråden är dock tydlig: “Nästan allt jag tar mig för har med bolagsbyggande att göra.”

Hannah Widell utgör tillsammans med systern Amanda Schulman en powerduo på den svenska entreprenörsscenen. År 2021 släppte de greppet om sitt mest kända gemensamma bolag – Perfect Day Media – då de gjorde exit och sålde till inga mindre än Abba-Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonsson. Även om systrarna fortfarande gör det mesta tillsammans satsar Hannah Widell nu (också) vidare på ett relativt nyfunnet intresse – som hon givetvis även är på god väg att göra magisk business av.

I ett specialavsnitt av Breakit Podcast berättar Hannah Widell för Breakits medgrundare Stefan Lundell om en tuff konkurs och styrkan i att ha ett relevant bollplank – inte minst när det blåser.

“Format en bransch”

Från starten 2011 var Perfect Day Media rätt spretigt, minns Hannah Widell.

“Vi skulle göra en massa olika typer av innehåll, för alla plattformar. Och det gjorde vi – med liv och lust.”

Efter ett tag insåg dock grundarduon – som själva frontade den omåttligt populära “Fredagspodden” – att det bästa för bolaget var att smalna av inriktningen och skapa ett renodlat poddhus. Det visade sig vara ett klokt beslut. Med några av Sveriges tyngsta podcasts, som “Alex & Sigge” samt “Gynning & Berg”, i kombination med ett vinnande kommersiellt upplägg som inte minst gynnade frontpersonerna för poddarna, skapade systrarna något unikt. Bolaget växte stadigt, och under hösten 2023 tilldelades Hannah Widell och Amanda Schulman hederspriset från Radioakademin.

“Då grät vi. Det kändes faktiskt mer än när vi sålde bolaget. Det var en så fin känsla att vårt jobb med Fredagspodden lyftes – och det kanske allra viktigaste – att vi varit med och format en bransch”, säger Hannah Widell.

Lär den hårda vägen

Men solen har inte strålat konstant. Är man två entreprenörssjälar – och systrar – som inte drar sig för att testa att omvandla sina idéer till bolag, så är risken stor att man också drabbas av bakslag. Mitt under framgångsåren med Perfect Day Media beslutade sig Hannah Widell för att tillsammans med sin syster köpa två frisörsalonger.

“Det här skulle bli en del av en större vision som vi hade”, säger hon.

Men just den satsningen gick inte som på räls. Bolaget fick försättas i konkurs och medierna var inte sena att skapa rubriker.

“Det blir så personligt och sårbart när det är just ‘Hannah och Amanda’ som mer eller mindre ‘är’ bolaget. Det var en tuff tid, och jag var orolig att allt vi byggt upp skulle gå förlorat.”

Med lite perspektiv konstaterar Hannah Widell att hon önskar att hon hade varit coolare då.

“Jag hade velat ha den erfarenhet jag har idag och att jag och Amanda hade haft en chef eller gedigen styrelse att vända oss till för stöttning. Jag har med åren insett att det finns en anledning till att bolag har stora styrelser med olika människor och kompetenser. Och det är när det svajar som styrelsen är som viktigast.”

Investera i människor, annars blir det inga bolag

Det var dock länge sedan Hannah Widell låg sömnlös över konkursen, och många nya satsningar har gjorts sedan dess. Den senaste tiden har hon bland annat gett ut boken “Pink Velvet” tillsammans med sin syster, skapat sig en egen strategi för aktiehandel, och investerat i ett UF-företag genom Draknästet:

“Det är en så härlig och driven tjej som på ett fantastiskt sätt driver ett matcha-te-företag. Man ska investera i människor, annars blir det inga bolag.”

Ytterligare något Hannah Widell riktat starkt fokus mot det senaste året är hennes nyfunna passion – drejning – där det blivit en rad utbildningar och många timmar i verkstaden.

“Jag har blivit galen i att skapa i lera – riktigt besatt.”

Och som det brukar bli när Hannah Widell hittar en ny passion så byggs det bolag.

“Jag håller just nu på att dra igång ett nytt företag tillsammans med en annan riktigt duktig kreativ entreprenör – Linn Ajland Liffner. Vi kommer bland annat att satsa på olika typer av alster i lera, kursverksamhet och ett galleri. Efter nyår ska vi vara igång med vår ‘Ateljé 7’ och det kommer att bli riktigt bra.”

Lyssna på hela samtalet mellan Hannah Widell och Stefan Lundell. Du hittar poddavsnittet här!

Stefan Lundell, Breakit, och Sofia Wallén, Swedbank.

Sofia Wallén, säljutvecklingschef på Swedbank, reflekterar:

Hannah Widells nyfunna intresse för börsen och investeringar 
“Hon är inne på hur enkelt det faktiskt kan vara om man bara följer sitt eget behov och känner in var man befinner sig. Många, framförallt kvinnor, kan ha en tendens att generellt sett ta mindre risk och därmed ta avstånd från investeringar. Men det behöver alltså inte vara så komplext, vilket Hannah var inne på när hon nämnde sin strategi med ‘gubblista’ och  ‘funny money’.”

Bolagsskvaller som en del av placeringsstrategin
“Bolagsvärdering består såklart av flera olika komponenter som kassaflöde och balansräkningar. Men det handlar ju egentligen om perception. Vad är bolaget egentligen värt? Vad är vi villiga att köpa det här bolaget för? När det kommer till skvaller så kan man ju också se det som ingen rök utan eld.”

Vikten av vassa rådgivare
“Det var en bra insikt hon lyfte fram, att när allt går bra, då finns det inte alltid ett behov av ett bollplank. Men om det svajar till och inte stödfunktionerna finns där kan det svaja rejält. För att ett bolag ska ha en stabil grund i form av styrning så hänger det också ihop med G i ESG – alltså governance, styrning. Det handlar om ett hållbart företagande att ha den delen på plats.”

Lyssna på hela poddavsnittet här!

Läs mer