Volvo Cars kommer att “åberopa sin inlösenrätt” för att köpa ut Northvolt från den gemensamma fabriken Novo Energy i Torslanda i Göteborg, meddelade biltillverkaren i ett pressmeddelande i dag.
“Denna åtgärd görs efter att Northvolt AB brutit mot parternas aktieägaravtal genom att inte uppfylla sina förpliktelser när det gäller finansiering”, skriver Volvo Cars.
Enligt Northvolts bokslut för 2023 är bolagets aktier i Novo Energy (50 procent) värda nästan 300 miljoner kronor. Bara året innan var värdet på aktierna, enligt bokslutet för 2022, 28 miljoner.
Alltså en uppvärdering på drygt 970 procent.
Northvolt: Har konstruktiv dialog
Northvolt har valt att i nuläget inte utöka investeringen i Novo Energy och istället prioritera den helägda battericellsproduktionen, uppger Northvolts presstalesperson Erik Zsiga för Breakit via mejl.
“Vi fortsätter att ha en aktiv och konstruktiv dialog med Volvo Cars om vägen framåt för NOVO Energy. Byggnationen av anläggningen fortsätter på platsen i Göteborg, under NOVO-teamets utmärkta ledning”, säger han.
Hur övertagandet av Novo Energy skulle kunna gå till rent praktiskt och vad Volvo kan tänkas betala för Northvolts ägarandel, väljer bolaget att inte kommentera.
“Vi vill inte spekulera i olika scenarion eller kommentera avtalsförutsättningar mellan våra samarbetspartners och oss”, säger Erik Zsiga.
Beroende av ny partner för batteritillverkning
När Dagens Industri nyligen pratade med Volvo Cars vd Jim Rowan, i samband med biltillverkarens tredje kvartalsrapport för 2024, uppgav han att Volvo inte kommer att gå in med mer kapital i Northvolts satsningar. Han framhöll också att bygget av Novo Energy går som planerat.
Novo Energy lanserades 2021 och bygget drog igång förra året. Budgeten för fabriken, som ligger i nära anslutning till Volvo Cars egen bilfabrik, är 23 miljarder kronor.
Hur mycket pengar Volvo Cars och Northvolt lagt in i projektet är inte känt. Men Volvo Cars ska ha investerat mer än Northvolt, enligt DI.
Vid lanseringen var planen att batterifabriken i Torslanda, när den är klar 2026, ska ha 3.000 anställda och en potentiell kapacitet på 50 gigawattimmar per år. I dag arbetar runt 400 personer på Novo Energy.
Just nu ser Volvo Cars över “framtida scenarier för att skydda investeringen” i Novo Energy, enligt onsdagens pressmeddelande.
Volvo Cars ser också över vad Novo Energys fabrik kan användas till. Om batteritillverkning ska ske där måste Volvo Cars hitta en ny partner inom just batteriproduktion.
Kan bli nedskrivningar
Enligt Northvolts senaste bokslut är alltså det totala värdet för Novo Energy cirka 600 miljoner kronor.
Men vad det verkliga värdet på bolaget är och hur avtalet mellan Nothvolt och Volvo ser ut vill parterna inte berätta.
Om Volvo, enligt aktieägaravtalet, har rätt att ta över Northvolts aktier för ett lägre belopp än det bokförda värdet – vilket är relativt sannolikt med tanke på att Northvolt brutit mot avtalet – bör det innebära en nedskrivning i Northvolts balansräkning. Bolaget vill dock inte kommentera Breakits frågor om den saken.
Klart är att Northvolt redan tidigare har fått kritik för att bolaget, enligt kritikerna, har ett stort nedskrivningsbehov av tillgångarna i balansräkningen. Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson skrev exempelvis om den saken tidigare i år.