Sök ikon

Annonssamarbete med Nordea

Vågar ni expandera till USA just nu (eller är det läge att vänta?) – så tycker experterna

Artikel bild
Hannah Meiton, Ampli Ventures, Johan Liljelund, DanAds, och Torbjörn Isaksson, Nordea.

Här är punkterna som bör övervägas innan ni tar verksamheten över Atlanten.

Med en stabil ekonomisk tillväxt och en affärsmiljö som gynnar innovation har USA länge varit en attraktiv marknad för svenska tech- och startupbolag. Trots ränteläget har ekonomin i landet rullat på starkt och utklassar på många sätt Europa när det gäller makroekonomiska förutsättningar.

Men den nordamerikanska marknaden skiljer sig från Europa på många sätt. Bolag som vill etablera närvaro i USA bör göra hemläxan ordentligt innan expansionen sker.

Behöver ni hjälp inför en eventuell USA-expansion? Läs mer här om vad Nordea Startup & Growth kan göra för er!

Under ett webinar som Breakit höll tillsammans med Nordea gav branschexperterna Hannah Meiton, medgrundare på Ampli Ventures, Johan Liljelund, CIO på DanAds, och Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, sina bästa tips för att lyckas.

Som entreprenör har man en ibland närapå naiv tro att man är bäst

Johan Liljelunds bolag DanAds – som tillhandahåller programmatiska annonslösningar till stora bolag som Bloomberg och Tripadvisor – valde tidigt att prioritera USA-marknaden framför en expansion i Europa:

”Vi tog vårt pick och pack och flyttade till USA efter att ha testat litegrann i Sverige och Europa. I USA fick vi gehör för vår tanke om digitaliseringsbehoven i mediebranschen. Som entreprenör har man en ibland närapå naiv tro att man är bäst, och det är klart att man kan vara bäst och vackrast i USA också”, säger han.

Så hur ska ett bolag som vill bli ”bäst och vackrast” i USA gå till väga enligt panelen?

1. Testa marknaden tidigt 
Att "doppa tårna" i den amerikanska marknaden innan större investeringar görs är viktigt. Inled ert nordamerikanska äventyr genom att etablera kontakt med potentiella kunder via digitala möten för att analysera marknadsbehovet. På så sätt sparar ni både tid och resurser innan några större åtaganden – som att flytta teamet eller öppna kontor – genomförs.

2. Förstå affärskulturen 
En digital kontakt kan öppna dörren till kontinenten. Men för att sätta er in i hur affärer fungerar i USA behöver ni ha fötter på marken. Att göra affärer i New York – som är relativt likt Europa i mentaliteten – är inte samma sak som att förhandla med ett bolag i centrala USA. En fysisk närvaro kan därför vara helt nödvändig för att bygga en trovärdighet och etablera starka affärsrelationer.

3. Ha realistiska förväntningar på kostnader 
Expansioner utomlands kan snabbt dra i väg prismässigt, och USA är inget undantag. Räkna alltid med högre kostnader och längre tidsramar än planerat. På så sätt kan ni undvika otrevliga överraskningar vid etableringen på den nya marknaden.

Ett presidentval med påverkan

Just nu står USA inför ett ödesval som på många sätt kan påverka ett bolag som vill slå sig in i landet. En seger för Trump respektive Harris kan påverka branscher som energi och tech kraftigt. Därför är det viktigt att ta med det i kalkylerna.

”Om Trump vinner är konsensus på marknaden att dollarkursen kan blir starkare av flera skäl. Bland annat på grund av en mindre import och bättre handels- och bytesbalans”, menar Torbjörn Isaksson.

En sådan förändring påverkar då även svenska bolag som är aktiva i USA. Trump vill höja tullarna, främst mot Kina men även mot övriga världen. Företagen kommer få minskade incitament för gröna investeringar, men å andra sidan kommer skatten på företagande att bli lägre.

Försvarsindustri, AI och grön teknik

Panelen diskuterade även vilka investeringstrender som är allra hetast i USA just nu, något som aspirerande bolag bör ta med sig. I skuggan av konflikterna som rasar i världen har försvarsindustrin vuxit kraftigt, och är kanske hetare än både AI och grön teknik just nu. Men att framför allt AI fortsätter vara i stort fokus för investerare råder det inget tvivel om.

”AI är förstås jätteintressant ur många perspektiv. Dels hur vi kan effektivisera våra team utan att anställa fler människor. Men det är lite för tidigt att säga var vi ska investera, eftersom utvecklingen är så snabb. Där vet vi inte riktigt vad som kommer att bli unikt, så vi är lite försiktiga där”, berättar Hannah Meiton.

Läs mer här om vad Nordea Startup & Growth kan göra för er!

Läs mer