Sök ikon

Efter konkurserna – Boob Design och Imse Vimse får nya ägare: “Nya tillväxtmöjligheter”

Artikel bild
Monthly of Swedens vd Lisa Perby. Företaget förvärvar både Boob design och Imse vimse. Foto: Press/montage

Den så kallade babykrisen slog hårt mot Boob Design, som nyligen gick i konkurs.
Nu kan Breakit rapportera att amningsbh-satsningen och systerbolaget Imse Vimse får en ny chans med Monthly of Sweden som ägare.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Breakit har i flera artiklar skrivit om den så kallade babykrisen, som slagit hårt mot e-handlare inom småbarnssegmentet.

Ett bolag som påverkats är amnings- och gravidklädesföretaget Boob design. De såldes till Bare Collective, en företagsgrupp som kontrolleras av riskkapitalbolaget Pivot, för två år sedan. I september i år gick Boob design i konkurs

I samma veva som Pivots ledning beslutade att Boob design skulle ansöka om konkurs fick även systerbolaget Imse Vimse, som också rymdes inom Bare Collective, kasta in handduken. 

”Vi ser dock stor potential i varumärkena och dess unika produkter och hoppas att de kan få en ny chans att leva vidare under nytt ägarskap”, sa Karl-Erik Dexner, tidigare styrelseordförande i Boob Design och företrädare för Bare Collective till Di i samband med konkurserna. 

Nu står det klart att både Boob design och Imse vimse lever vidare efter en försäljning till Monthly of Sweden. Företaget är mest känt för menskoppen MonthlyCup som säljs på flera apotek och via den egna e-handeln. 

Boob design och Imse Vimse kompletterar Monthly of Swedens portfölj på ett “naturligt sätt”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Fokuset på hållbarhet och kvalitet ligger i linje med företagets egna värderingar, enligt vd:n Lisa Perby.

”Det här är två väldigt fina bolag som funnits länge och är tre väletablerade varumärken. Det finns stora möjligheter att göra något bra här tillsammans”, säger hon när Breakit ringer upp. 

Boob design grundades vid millennieskiftet av entreprenören Mia Seipel. När bolaget förvärvades av Bare Collective 2022 omsatte det 42 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 4 miljoner. Därefter gick det med förlust.

Imse Vimse delades innan konkursen upp i två varumärken – Imse (mensskydd och hygienprodukter) och Vimse (tvättbara tygblöjor). 

Monthly of Sweden beskriver förvärven som en viktig milstolpe som skapar nya tillväxtmöjligheter.

Hur de – Boob, Imse och Vimse – rent praktiskt ska bakas in i Monthly of Sweden är inte helt spikat ännu. Förvärven skedde för en knapp vecka sedan, uppger Lisa Perby. Vad köpeskillingen landade på väljer hon att hålla för sig själv. 

Även om både Boob design och Imse vimse har backat de senaste åren ser Lisa Perby ”stor potential” i varumärkena. 

”Vi hoppas kunna driva vidare varumärkena med den entreprenörsanda som fanns i bolagen tidigare”, säger Lisa Perby. 

Läs mer