Sök ikon

Sara Arildsson: “Våga vara ledare” – nycklarna till starka team och strategier

Artikel bild
Sara Arildsson, investerare och styrelseledamot. Tidigare vd på Teamtailor och Fortnox. Foto: Jonas Borg

Hejda stenåldershjärnan och våga vara ledare – det är två viktiga nyklar till ett starkt team och en framgångsrik go to market-strategi, enligt Sara Arildsson – tidigare vd på Fortnox och Teamtailor.
Från Breakits SaaS Summit-scen delade investeraren med sig av sina insikter kring ledarskap.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Människors hjärnor ser i dag likadana ut som på stenåldern. En grundläggande impuls för våra hjärnor är att alltid välja det som ger snabbast möjliga resultat och belöning och undvika sådant som känns läskigt och utmanande. 

Ska man bygga ett starkt team måste man som ledare hitta ett sätt att balansera dessa två impulser, enligt styrelseledamoten och investeraren Sara Arildsson, som har flera tunga chefsroller på cv:t. 

På Breakits SaaS-summit delade hon med sig av sina lärdomar från Teamtailor, Fortnox och iZettle och bjöd på nycklarna bakom ett starkt team och en skarp go-to-market-strategi. 

Första Nyckeln: Diversifierade lag 

När man som företagsledare identifierat hur man själv ska balansera belönings- och trygghetsimpulerna står resten av teamet näst på tur. 

Som ledare måste man lära känna sitt team och förstå varje individs drivkrafter och kvaliteter, enligt Sara Arildsson. Och hitta rätt plats för varje person. 

“Här måste man som ledare våga skapa diversifierade lag som kompletterar varandra”

För att en grupp tillsammans ska kunna bygga en stark go-to-market-strategi måste det också finnas en ömsesidig respekt. Ingen ska vara rädd för att vara “sämst i rummet”.

För att det ska funka måste ledaren skapa en miljö där deltagarna har respekt för varandra skapas, enligt Sara Arildsson. 

“Man måste ha förtroende för varandra så att man vågar räcka upp handen och säga “du, det där förstår inte jag” eller “det där håller jag inte med om”. 

Andra Nyckeln: Definiera syftet

Det finns inga exakta svar på hur en framgångsrik go-to-market-strategi ska se ut, enligt Sara Arildsson. Men en nyckel för att komma dit är att börja med att definiera syftet och nyttan för kunden. 

“En stark strategi måste sitta i ryggraden på alla individer som är med i teamet. Det måste vara tydligt vad det är de ska skapa”. 

Teamet som bygger strategin måste också på djupet förstå kundernas affärsproblem och kunna förklara vad värdet i den egna produktens innovation ligger i, enligt Sara Arildsson. 

“Där vill jag också uppmana till att tänka på hur man i den här snabba, snabba världen vi lever i ska våga tänka helt nyskapande – där konkurrenterna inte ens finns. Kan vi etablera nya områden som vi inte ens tänkt på?”, sa hon från Breakit-scenen. 

Det tredje steget, kanske det viktigaste enligt Sara Arildsson, inom den andra nyckeln är att faktiskt utröna hur det hela ska genomföras. 

Frågor som “hur bygger vi upp lagen kring strategin”, “vem äger vad?” och “hur följer vi upp och utvärderar delarna?” måste ställas, och besvaras. 

“Det är bra att tänka mycket på, och förstå, accountability. Hur funkar ledningsgruppen med de olika teamen och vem är ansvarig för vad? Få detta tydligt så att man kan lita på varandra och vet var man har varandra i den här kundresan”, sa Sara Arildsson. 

Tredje Nyckeln: Våga vara ledare

Att vara ledare är ett “sjukt häftigt jobb”, men också “väldigt, väldigt tufft”, enligt Sara Arildsson. Den tredje nyckeln för att få till ett starkt team och en stark strategi är att faktiskt våga ta på sig rollen fullt ut. 

“Det handlar om att hela tiden vara självreglerande som ledare. Att tänka: nej, nu ska jag inte välja den enklaste lösningen, jag ska välja den bästa”, sa hon. 

För att orka och kunna vara “katalysatorn” i teamet handlar det också om att må bra och ta hand om sig själv, enligt Sara Arildsson. 

“Tänk på hur du kan vara ledare på ett hållbart sätt och var du hittar kraft”. 

Målet för en bra ledare är, enligt Sara Arildsson, att inte behövas. Bara då har man lyckats.

“Innebär det då att jag är lat och bara sitter? Nej, tvärtom ska du hela tiden sikta och jobba mot att skapa värde för ditt team och få det hela att lyfta”. 

Läs mer