Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Efter tunga våren och konkursen – nu köper grundarna tillbaka Artportable: “Går plus”

Artikel bild
Artportables grundare Erik Nordlander (vd) och Johan Höök (affärsutvecklare). Foto: Press/montage

SaaS-tjänsten Artportable vill hjälpa konstnärer att nå ut med sin konst digitalt. Men efter en turbulent vår gick bolaget i konkurs.

Nu kan Breakit avslöja att grundarduon Erik Nordlander och Johan Höök, tillsammans med en grupp investerare, köpt tillbaka bolaget, och att verksamheten numera går med vinst.

“Det går framåt tycker jag, men det har varit tufft”, säger Erik Nordlander till Breakit.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Artportable, en SaaS-tjänst för konstnärer, har en riktig berg- och dalbana bakom sig. Här kommer en sammanfattning: 

Artportable slogs i februari i år samman med startupen Artworks och Artworks storägare Segerstas David Pantzer klev in som styrelseordförande i Artportable. Artportable fick in nytt kapital och bolaget siktade mot lönsamhet. Vid midsommar menade David Pantzer att Artportable behövde få in mer pengar för att undvika konkurs. Grundarduon Erik Nordlander och Johan Höök tog över med en krisplan för att säkerställa bolagets fortsatta drift. 

Kort därefter gick både Artworks och Artportable i konkurs

Men resan tar inte slut där. Grundarduon har, tillsammans med ett konsortium, köpt tillbaka Artportable. Det efter en nervös budstrid, enligt grundarna. Artworks avyttrades till en annan köpare. 

“Artportable.com har fortsatt hela tiden, vi smalnar av lite grann och satsar nu framför allt på sajten och att vara ett verktyg för konstnärer att nå ut digitalt”, säger Erik Nordlander. 

Konsortiet består av tidigare ägare, exklusive de som kom in med Artworks, bland andra näringslivsprofilen Rustan Panday

“Nu har vi en business som går plus, så vi har inte tagit in några stora pengar. Vi har med de som trodde på oss tidigt”, säger Erik Nordlander. 

En mer hållbar affärsmodell

Artpotables plattform har, anser Erik Nordlander, potential att bli ett “självspelande piano”. Konstnärer laddar på sajten upp sina verk och kan därigenom få förfrågningar från potentiella köpare. Bolaget gör också fysiska utställningssamarbeten på bland annat hotell och restauranger. 

“Att köpa originalkonst är fortfarande bäst att göra på plats. Det kanske låter konstigt att driva en digital sajt då, men vi jobbar med att koppla ihop konstnärer och konstköpare. Många träffas genom oss och får långvariga kontakter”, säger han och fortsätter: 

“Det är en missuppfattning att vi tycker att man bara ska klicka hem verk online. Vi tror fortfarande på att man ska se konst på plats. Det är det som säljer allra bäst för konstnärer”.

Enligt det senast tillgängliga bokslutet gjorde Artportable ett rörelseresultat på minus 7 miljoner kronor under 2022. Omsättningen landade på 7.8 miljoner kronor det året. 

Grundarna tog sig en liten funderare innan de bestämde sig för att köpa tillbaka bolaget, enligt Erik Nordlander. Men det tog inte många dagar, säger han. 

“Det är klart att vi behövde fundera lite och hitta ett sätt att göra så att det blir kul. Det är framför allt att ha en mer hållbar affärsmodell som gör det roligare, särskilt i det här klimatet”. 

Och hittills har det, enligt Erik Nordlander, gått som planerat. 

“Det går framåt tycker jag och vi går som sagt plus nu, men det har varit tufft”, säger han. 

Hur ser du på Artworks-köpet i dag? 

“Vi fick in nya investerare som vi trodde på i det läget, men som sedan inte var långsiktiga i det gemensamma. Det var en faktor som vi inte hade räknat med då”, säger Erik Nordlander. 

“Sedan har Artportable en mer unik affärsmodell, just det här med att vi är mer än en leads-motor för konstnärer snarare än att vi är en plats med en check-out. Det kanske var lite svårt att gifta med Artworks, men hade det funnits större investeringsvilja hade vi lyckats med sammanslagningen bättre”.

Branschkollega försökte sno kunder 

När det i våras skrevs om motgångarna i Breakit och andra medier lämnade en del konstnärer Artportable, enligt Erik Nordlander. En branschkollega gjorde, enligt honom, också sitt yttersta för att locka över konstnärer till dennes plattform. 

“Där tappade vi en del också. Vi har drygt 1000 betalande och totalt 9000 registrerade personer på vår sajt nu. Det är så pass hanterbart att vi kunde prata med många av dem som hoppade av och åtminstone få en chans att vinna tillbaka dem”, säger Erik Nordlander och tillägger att de nu tagit igen tappet. 

Vad tar du med dig för lärdomar framåt? 

“Jag vet inte om det är så mycket som vi hade kunnat göra annorlunda. För en sådan här innovativ idé så tror jag att man måste ta det några varv för att till slut lyckas och hitta rätt timing. Egentligen känns det mest bra att vi fortsätter och ger det mer tid för att hitta rätt väg”.

Grundarna och de nuvarande investerarna ser en stor marknad att jobba mot för Artportable, enligt Erik Nordlander. Bara i Sverige och Norge finns, enligt honom, en halv miljon potentiella kunder. 

“Vi jobbar med alla typer av konstnärer, amatörer också. Alla kan bli medlemmar på vår plattform. Sedan har vi en algoritm som tar fram ett flöde som passar besökaren och som gör att populärt innehåll syns mer”, säger han. 

Läs mer