Sök ikon

Koenigsegg satte nytt rekordår – kan fira med en halv miljard i nytt kapital

Artikel bild
Halldora von Koenigsegg och Christian von Koenigsegg, ägare av det svenska sportbilsföretaget Koenigsegg. Foto: TT

De bygger lyxbilar i skånska Ängelholm med prislappar på ungefär 20 miljoner kronor. Mot alla odds så har Koenigsegg lyckats få sitt koncept att rulla i 30 år.

Nu kan Breakit berätta hur det har gått för det unika bolaget som alldeles nyss välkomnat in en ny delägare – och med den en halv miljard i kapital.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det svenska lyxbilsmärket Koenigsegg, med bas i Ängelholm, håller på att öka kostymen. Nyligen flyttade företaget in i nya större lokaler och strax öppnar en ny produktionslinje för senaste lyxmodellen Gemera (med en prislapp på runt 20 miljoner kronor). Tanken är att starta försäljningen av bilen som bara ska finnas i 300 exemplar tidigt 2025.  

2023 kantades vad det verkar av investeringar och expansion för Christian och Halldora von Koenigseggs bolag. Men hur gick det med försäljningen?

En blick i backspegeln visar att intäkterna fluktuerat över åren. 2021 blev ett rekordår med omsättning över 600 miljoner medan 2022 års siffror sjönk tillbaka till 370 miljoner kronor. 

En titt i det färska bokslutet visar att Koenigsegg lyfte till en ny rekordnivå i fjol – 790 miljoner kronor i omsättning. Rörelseresultatet landade på minus 180 miljoner kronor, en större förlust än 2023. Samtidigt var resultatet efter finansiella poster positivt och kom in på 114 miljoner kronor. 

”2022 var ett hack i kurvan när vi bara hade en produktionslinje och bytte modeller”, har Christian von Koenigsegg sagt till DI.

Under året levererade Koenigsegg 21 av sin då helt sprillans nya modell Jesko. Under räkenskapsåret levererade företaget också den sista av modellen Regerant till en kund i Storbritannien. 

Täpper hål med ny ägare

Under förra veckan tog Koenigsegg in över en halv miljard från den amerikanska fonden Chieftain Capital Management och fick därmed en ny delägare. Chieftain Capital Management tar en minoritetspost på under 10 procent i företaget, vilket DI uppmärksammade. 

Familjen Koenigsegg deltog i rundan och är fortfarande majoritetsägare. 

En orsak till nyemissionen är att investeraren, tillika kraschade bilbolaget Nevs, har köpts ut av von Koenigsegg vilket lämnade ett hål att täppa. 

Christian von Koenigsegg är vd och grundare av det exklusiva bilbolaget. Hans fru Halldora von Koenigsegg är operativ chef. Hon står också på barrikaderna för småföretagarna som ordförande för organisationen Företagarna, vilket Breakit skrev om här.

LÄS ÄVEN: Stämmer bilhandlare – Koenigsegg blev nästan dubbelt så dyr

LÄS ÄVEN: Christian von Koenigsegg älskar att jobba med sin fru: "Det är fantastiskt"

Läs mer